Hoe zit het met erfafscheiding?

Onze achtertuin ligt 30cm hoger dan de achtertuin van de achterburen(enige erfafscheidig is een muurtje van 1,70)
Nu hebben we rollen boomschors mat tegen het muurtje van 2.00 meter gemonteerd.
Nu steekt hij 30cm over het muurtje heen.
Bij mij staat hij aan mijn kant van de erfgrens op een hoogte van 2m.
Bij de buurvrouw heeft het een hoogte van 2,30 in princiepe. Maar niet aan haar kant gemonteerd

Mijn vraag:
Wat is ons recht? De buurvrouw vind het lelijk om er tegen aan te kijken, maar halen we er een stuk af is het lelijk bij ons..

Welke eisen zijn er en wie heeft er juridisch meer gelijk?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (2)

Uit een soortgelijke situatie

Wijze van meten van de hoogte
Over de vraag hoe bij een niveauverschil aan weerzijden van de erfafscheiding de hoogte van een schutting moet worden gemeten is op 7 juli 1995 door de afdeling bestuursrechtspraak een uitspraak gedaan. De afdeling bestuursrechtspraak sprak uit:
- dat indien het niveau van de grond aan weerzijden van de erfafscheiding niet gelijk is, de hoogte van de schutting dient te worden gemeten aan de zijde waar het niveau van de grond het hoogst is.
-dat plaatselijk,niet bij het verdere verloop van de grond passende,ophogingen of verdiepingen aan de voet van de erfafscheiding buiten beschouwing dienen te worden gelaten.

Maar probeer niet direct je gelijk te halen, praat er eens rustig over hoe je er samen uit kan komen. een goede relatie met je buren is ook wat waard.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nederland mag men zonder bouwvergunning of bouwmelding erfafscheidingen achter de voorgevelrooilijn plaatsen met een hoogte van maximaal 2 meter. De voorgevelrooilijn is de lijn die, evenwijdig aan de weg, uw voorgevel raakt (VROM-brochure Erf- en perceelafscheidingen, pag. 1). Vóór de voorgevelrooilijn mogen slechts erfafscheidingen worden geplaatst met een hoogte van maximaal 1 meter. In alle andere gevallen is een bouwvergunning nodig.

Zoals het vorige antwoord goed uitlegt, moet er gemeten worden vanaf uw kant, de hoge zijde. Omdat het dan op precies 2 meter uitkomt, hoeft u geen vergunning aan te vragen of melding te maken. U staat in uw recht.

Maar misschien kunt u nog wat regelen met de buurvrouw, om haar tevreden te stellen. U bent hier echter niet toe verplicht.
AlphaLimaSierra