Kan een rechter, die ex tunc toetst, toetsen aan een wet die niet meer bestaat?

De bestuursrechter toetst ex tunc, naar de situatie zoals die was bij het nemen van het besluit. Maar kan de rechter ook toetsen aan een wet die is vervallen, bijv. Art 19 WRO?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
1.1K

Het beste antwoord

Ja zeker. Eigenlijk geef je zelf antwoord op de vraag. Ex tunc is een toetsvorm naar de situatie zoals deze was ten tijden van het genomen besluit. Dit betekent dus ook een toets ten aanzien van de wetgeving zoals deze op het moment van het besluit geldig was. Als artikel 19 WRO op het moment dat het bestreden besluit geldend recht was genomen is, moet de rechter - ex tunc - aan die bepaling toetsen.