als je gearresteerd wordt maar je hebt niets gedaan, krijg je dan een compensatie?

stel je wordt verdacht van een misdaad omdat je toevallig voldoet aan een daderprofiel of toevallig op een bepaalde plek aanwezig bent en de politie heeft voldoende reden om je te arresteren.
later blijkt dat je een waterdicht alibi hebt en ze moeten je laten gaan, wat zijn dan je rechten en kun je een schadeloosstelling krijgen voor de tijd dat ze je hebben vastgehouden, al is het maar een half uur?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
2.3K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ervaringsdeskundige: voor een half uur krijg je niks. Zit je meer dan 24 uur vast dan bieden ze je niets aan maar je kunt een aanklacht indienen. Je kunt eisen wat je wil, €100 is gemiddeld maar als je vindt dat je meer moet krijgen kun je dat onderbouwen in je eis. De rechter bepaald of je eis ingewilligd wordt. Maar, de rechtsgang kost ook geld, en je kunt eisen dat ook die kksten vergoed worden, maar als de rechter dan vindt dat je ongelijk hebt was je én vastgezet én moet je daarna nog betalen ook...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
misschien kan je dit als antwoord indienen ipv als reactie?

Antwoorden (5)

Nee.
In Nederland is het voorarrest geregeld in het Wetboek van Strafvordering. Verdachten mogen niet langer in voorarrest zitten dan de duur van de daarna opgelegde vrijheidsstraf. De wet eist dat het voorarrest wordt verrekend met de opgelegde straf. Bij oplegging van een boete mág het voorarrest worden verrekend, bij oplegging van een vrijheidsstraf (gevangenisstraf of hechtenis) móet dat. Voorarrest mag maximaal 106 dagen en 15 uur duren. Het ophouden voor onderzoek valt ook onder voorarrest.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het gaat niet om verrekening met straf want er is in dit geval geen straf want de persoon is onschuldig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als u wordt verdacht van een strafbaar feit kan de politie u aanhouden en verhoren. Het verhoor vindt plaats op het politiebureau. De politie mag u maximaal 6 uur vasthouden. Hierbij telt de tijd tussen 0.00 uur en 9.00 uur niet mee. Jongeren onder de 18 jaar mogen ook verhoord worden door de politie. De ouders hoeven daar niet bij aanwezig te zijn. Zij worden wel zo snel mogelijk op de hoogte gebracht.
De (hulp)officier van justitie kan bepalen dat u langer op het bureau moet blijven dan de 6 uur voor verhoor. U wordt dan in verzekering gesteld. Na uw inverzekeringstelling krijgt u een advocaat aangewezen die u rechtsbijstand verleent. U kunt ook zelf een advocaat kiezen.
Het totale voorarrest kan dus uiterlijk 110 dagen duren: 2 keer 3 dagen inverzekeringstelling;
14 dagen bewaring;
maximaal 90 dagen gevangenhouding. Heeft u in voorarrest gezeten en eindigt uw zaak zonder dat u een straf of maatregel krijgt opgelegd, dan kunt u om schadevergoeding vragen. Uw advocaat kan u daarbij helpen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je snapt het echt niet he?
ik heb geen advocaat anders hoefde ik het hier niet te vragen.
en het gaat helemaal niet over rechtsbijstand of hoe lang gevangenhouding allemaal kan duren.
het gaat over compensatie voor een onterechte arrestatie. lees anders mijn vraag nog even goed.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik had dus al geantwoord met
Nee. Je kunt geen schadeloosstelling krijgen als je een half uur onterecht bent vast gehouden.
Indien u (definitief) wordt vrijgesproken of uw de zaak wordt geseponeerd, kunt u verzoeken
om schadevergoeding. Dit kan zowel concrete schade betreffen, bijvoorbeeld in de zin van
gederfd inkomen of het verlies van een baan, maar ook smartengeld. Voor de berekening van
smartengeld wegens onterecht voorarrest wordt een standaardbedrag gerekend van €100 per
in een politiecel doorgebrachte dag en €75 per in een huis van bewaring doorgebrachte dag.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
en als je alleen verhoord wordt zonder eerst cel?
en als het 100 euro per dag is, hoeveel is het dan voor een half uur?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niets, je bent als burger verplicht om mee te werken aan een onderzoek van de politie
Helaas wel.
Natuurlijk zijn er situaties waarin een schadevergoeding redelijk is bijvoorbeeld bij grove blunders van politie of justitie.
Maar het belemmerd wel de mogelijkheden om daders te vinden.
Ik vindt dat het risico om een keer ondervraagd te worden een kleine prijs is voor een groot stuk veiligheid die wij ervoor terugkrijgen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Even ondervraagd worden wel, maar als ze je langer vasthouden kan dat behoorlijk traumatisch zijn, hoor.
Zit jij als onschuldige tussen échte criminelen waar je bang voor bent, zonder rechten, dagen in je smerige kloffie, krijg je een tandenborstel van ijzerdraad (oke, da's iets overdreven) en leg t maar eens uit aan je familie en werk... Onderschat ingevangen neming niet!!!
Ben het wel met je eens dat ze mogen ondervragen. En échte daders noeten natuurlijk zo snel mogelijk van straat. Safety first!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@martine; inderdaad een beetje overdreven ;-)
Maar je wordt niet voor niets aangehouden en er lopen heel wat van die "echte" criminele vrij omdat de politie te voorzichtig om moet gaan met verdachten.
Ik heb het eens meegemaakt met mijn collega die werd door een heel arrestatie team uit zijn auto gehaald op de grond geboeid en meegenomen het hele + pakket zeg maar.
geheel ten onrechte maar naderhand was het wel begrijpelijk dat de politie hem verwisselde met iemand anders.
Heel traumatisch voor hem zijn dochtertje en zijn moeder die in zijn auto zaten maar wat als hij nu wel die overvaller was ?
Hij heeft wel excuses gehad en een bosje bloemen. (en hij durft de zeep niet meer op te pakken in de douche) (oke da's ook een beetje overdreven)
Als blijkt dat iemand volkomen ten onrechte aangehouden (=gearresteerd) geweest is kàn het ministerie tot een (tamelijk geringe) schadevergoeding overgaan.

Men heeft er daar zekere normbedragen voor, alsmede richtlijnen voor welke situaties welke schadevergoedingen gelden.

Maar evenals bij een schadevergoeding voor gederfde levensvreugde (=smartengeld) zijn die bedragen, zoals hierboven al aangegeven, uiterst gering.

Groet,

Ton
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Meestal krijg je pas een schadevergoeding als je echt langer vastgezeten hebt - dan heb ik het over weken.
De politie is nou eenmaal niet foutloos, dus als je bijvoorbeeld een paar uur of een nacht vastzit en je blijkt ten onrechte vastgezeten te hebben, dan krijg je niks. Je krijgt tenslotte ook geen rekening voor logies en ontbijt...