Als iemand onder valse voorwendselen je huis binnenkomt, is het strafbaar?

Overal op internet gaat het vooral over financiele schade, oneerlijke deur-aan-deur verkopers etc.

Stel iemand is onder valse voorwendselen in je huis wordt toegelaten. De schade is niet van financiele aarde, maar meer emotioneel... Die persoon verspreid smaad over je. Is het zinvol om vervolgens aangifte bij politie te doen? Kan deze persoon een straf krijgen en wat voor straf?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
3K

Het beste antwoord

Eerst ff de wettekst:
Wetboek van Strafrecht
Titel XXV. Bedrog
Artikel 326

Hij die, met het oogmerk om zich of een ander wederrechtelijk te bevoordelen, hetzij door het aannemen van een valse naam of van een valse hoedanigheid, hetzij door listige kunstgrepen, hetzij door een samenweefsel van verdichtsels, iemand beweegt tot de afgifte van enig goed, tot het ter beschikking stellen van gegevens met geldswaarde in het handelsverkeer, tot het aangaan van een schuld of tot het teniet doen van een inschuld, wordt, als schuldig aan oplichting, gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste 4 jaren of geldboete van de vijfde categorie.

Ook emotionele schade is schade. Je zal zeker eerst aangifte moeten doen bij de politie. Die kunnen daar dan verder mee.
Smaad verspreiden is trouwens ook strafbaar:
In onderstaande link kun je meer vinden over smaad.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ik denk dat aangifte doen niet veel zin heeft. Een straf zal er niet volgen ben ik bang. Ik ben aangevallen door een buurvrouw in mijn huis ooit, ze drong mijn huis ook gewoon binnen. Ik deed aangifte. ze gingen buurtondezoek doen en ik had de buren door roddels van mijn ex tegen me. De politie raadde me aan de aangifte te laten vervallen en proberen op goede voet te staan met die buurvrouw. moeilijk, maar ik heb het maar gedaan, het was niet anders. Ik weet niet wat voor smaad die persoon verspreidt maar probeer er boven te staan, hoe moeilijk ook. Het zegt namelijk meer iets over die persoon dan over jou. Ga niet meer met die persoon om en negeer die persoon totaal.
sterkte!!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
aanvullend op het onderstaande antwoord
ook het verspreiden van smaad of laster is strafbaar.

aangifte kan dus zinvol, als er voldoende bewijs is van een strafbaar feit (alleen met een aangifte kunnen gerechtelijk straffen opgelegd worden indien er voldoende bewijsvoering is)
een aangifte is dus geen zekerheid dat er daadwerkelijk een strafrechtelijke vervolging zal komen.

wel zal na de aangifte de dader aan de tand gevoeld worden en kan een verklaring afleggen.

de straffen kunnen doorveel zaken bepaald worden
-een mogelijk strafblad dader
-leeftijd dader
-verweer van de dader
-bewijs materiaal
-op welke wijze is er laster en smaad gepleegd
-welke schade heb je hieraan ondervonden

als aangifte niet mogelijk is is het raadzaam hier melding van te maken (er worden geen verdere stappen ondernomen bij een melding)

valt er weer een soortgelijk iets voor of heb je nogmaals onenigheid met deze persoon sta je sterker (meldingen kan je achteraf niet meer maken namelijk, hoe meer meldingen hoe sterker je staat)

ook kan het zo zijn dat deze persoon dit eerder heeft gedaan of met andere strafbare feiten (al dan niet vastgelegd in een melding) in verband gebracht kan worden (kenmerken, handelswijze etc)

Toegevoegd na 1 minuut:
aanvulling op John zijn antwoord dus (niet de onderste)