Mag een kroeg zijn klanten afluisteren d.m.v. een microfooon in de camera die daar hangt en dienen de klanten dat te weten?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
1.5K

Het beste antwoord

Nee, dit mag beslist niet. Als er opnames worden gemaakt moet dat worden aangegeven. Als je dit ontdekt kan je er melding van maken.

Afluisteren wordt in de Nederlandse wet geregeld in artikel 139 Wetboek van Strafrecht. Dit artikel verbiedt het opzettelijk afluisteren van gesprekken met een technisch hulpmiddel, zonder toestemming van een deelnemer aan dat gesprek. Dat geldt zowel voor gesprekken binnens- en buitenshuis als voor communicatie over de telefoon ofwel 'telecommunicatie structuur'.

Bevoegdheid tot afluisteren is geregeld bij wijze van uitzondering op dit verbod. Het is onwaarschijnlijk dat de Café eigenaar deze bevoegdheid krijgt.

Toegevoegd na 3 minuten:
Je kunt er 6 maanden gevangenisstraf voor krijgen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ja volgens mij mag het wel maar dan moeten de klanten het wel weten en toestemming voor geven want anders is het schending van privici want die mensen kunnen ook persoonlijke gesprekken hebben waar jij niks mee te maken hebt
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nee dat mag absoluut niet dat is in de wet bepaald. camara toezicht mag wel maar afluister apparatuur niet
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ook cameratoezicht moet worden aangegeven en aan strenge richtlijnen voldoen. Je mag niet zomaar een camera in een café plaatsen als eigenaar onder het mom van cameratoezicht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nee dat klopt je moet dat wel aangeven aan je klanten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
klopt+
Ja dat mag je hoeft daar geen toestemming voor geven hij moet het wel aangeven zoals een bord bij de ingang met je kunt afgeluisterd worden. Dan is het aan jou om naar binnen te gaan of niet hangt er nix of wordt dit niet aangegeven kan en moet je hem aanklagen want zonder jou medeweten mag dit niet!!!