Waarom is het altijd verboden om met gips een auto te besturen?

Ik heb twee weken geleden mijn pols gebroken. Ik kan echter gewoon heel goed mijn arm gebruiken maar mag geen auto besturen.
Nou hoorde ik dat als je je linkerbeen in het gips hebt ook geen automaat mag besturen ook al gebruik je daarbij alleen je rechterbeen. Ik ken toevallig iemand die geen linkerbeen meer heeft en toch in een automaat rijdt, hoe kan dit? Ook zijn er mensen met maar 1 arm die autorijden, ik vind het daarom nogal vaag dat ik nu geen auto mag rijden terwijl alleen mijn onderarm in het gips zit en ik alles gewoon prima kan.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
3.3K

Antwoorden (8)

Als het klopt wat je zegt, is dat denk ik omdat er zoveel soorten verwondingen en problemen zijn die met gips worden verpakt, en ze kunnen niet voor al die verschillende dingen gaan bepalen of je er wel of niet mee kunt rijden. Daarom maar duidelijk: met gips aan niet rijden.
Ik kan me er wel wat bij voorstellen eigenlijk.

Er komt nog bij dat mensen geen gips dragen voor de sier, er zit vaak een wond of probleem onder dat de rijvaardigheid kan beïnvloeden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat je verzekering het dan niet dekt, als je een "aangepaste" auto hebt is het een ander verhaal.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je gewond bent (niet normaal kan bewegen) maar dat geld ook als men medicatie slikt wat het rijvermogen kan beïnvloedden, daar is het woord al het beinvloed het rijvermogen. met 1 arm rijden enz zijn auto's aangepast
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
jezelf vergelijken met hen die een echte chronische beperking hebben is iets anders daar waar jij tijdelijk mee te maken hebt.
jij hebt geen training in ermee omgaan
dat is wezenlijk anders.
beterschap.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je bent patiënt en daardoor beperkt. Bij calamiteiten moet je een ruk aan dat stuur geven en zo mag je je arm niet belasten. Toen ik in het gips zat met mijn arm heb ik het specifiek zo gevraagd. Antwoord: NEE 10 weken niet rijden. (6 weken gips, 4 weken herstel)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is niet zo dat je met een ledemaat in het gips per definitie niet mag rijden. Wel is het zo dat je je voertuig te allen tijde goed onder controle moet hebben. Als dat lukt met je arm in het gips, dan is er geen probleem. Lukt dit niet, dan is er dus wel een probleem en kun je bekeurd worden. Bij een ongeval zal de verzekering trouwens ook vragen gaan stellen. Een verzekeringsmaatschappij probeert immers altijd onder het uitkeren uit te komen.

Bij twijfel dus beter maar niet gaan rijden.
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
Dit wil de verzekering niet ,mocht je een ongeval krijgen kan de tegenpartij aanhalen dat je door je beperking dit ongeval veroorzaakt zou kunnen hebben.En zoals dat gaat bij verzekeringen willen zij ten allen tijden vermijden dat zij voor de toegebrachte schade opdraaien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
de vraag kan op 2 manieren beantwoord worden:
uit medisch oogpunt: andere antwoorden geven het al aan, breuk of iets dergelijks kan weer gaan wijken etc.
uit verkeersoogpunt( verkeerswetgeving):
je moet ten aller tijde een voertuig goed kunnen besturen en de juiste handelingen doen. (vrij vertaald).
bij deze laatste is natuurlijk van belang waar het gips zich bevind. bijv. een hand in het gips is iets anders als een bovenarm in het gips.

het blijft natuurlijk behelpen, beste tip: laat je rijden!