mag je een boodschappenkar, waar je wel mooi 50 cent pand voor hebt betaald, gewoon mee naar huis nemen?

Ik zie wel regelmatig mensen hun boodschappen met kar en al mee naar huis nemen. Om het vervolgens thuis te laten staan voor de week daarop als je de kar toch weer nodig bent. Op zich het idee is niet eens zo slecht, maar (in hoeverre) mag dit?

Weet jij het antwoord?

/2500

Nee, dat mag niet. De het standaard-voorschrift voor de Algemene Plaatselijke Verordening dat in bijna ieder gemeente wordt overgenomen verbiedt dit. In Delft en Den Haag staat bijvoorbeeld in de APV: "Afdeling 6. Veiligheid op de weg Artikel 2:10 Winkelwagentjes "1.... 2. Het is verboden zich met een winkelwagentje op de weg te bevinden buiten de onmiddellijke omgeving van het bedrijf als bedoeld in het eerste lid of, indien het bedrijf gelegen is in een winkelcentrum, buiten de onmiddellijke omgeving van dat winkelcentrum. Als onmiddellijke omgeving van het bedrijf of winkelcentrum wordt aangemerkt de weg of het weggedeelte, grenzende aan dat bedrijf of winkelcomplex en tevens een aan die weg of dat weggedeelte aansluitende parkeerplaats." Ik kan me nauwelijks voorstellen dat er gemeente zijn die dit artikel, of een artikel van gelijke strekking niet in de APV hebben opgenomen. Handelen in strijd met de APV is een strafbaar feit.

Nee de 50 cent is juist bedoelt als borg zodat je de kar weer inlevert en dan krijg je je 50 cent terug. Een winkelkarretje is namelijk veel meer waard zo ongeveer 50 euro per kar!

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100