mag je een boodschappenkar, waar je wel mooi 50 cent pand voor hebt betaald, gewoon mee naar huis nemen?

Ik zie wel regelmatig mensen hun boodschappen met kar en al mee naar huis nemen. Om het vervolgens thuis te laten staan voor de week daarop als je de kar toch weer nodig bent. Op zich het idee is niet eens zo slecht, maar (in hoeverre) mag dit?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
7.2K

Antwoorden (14)

Nee natuurlijk niet, die 50 cent is een soort onderpand.
Als iedereen hem mee naar huis zou nemen, dan heeft de supermarkt veel meer karren nodig, omdat je hem normaal maar 2 uur per week gebruikt en als je hem thuis hebt, 24x7=168 uur, dus meer dan 100 keer zo lang.
En meer karren leidt tot hogere kosten, wat weer leidt tot hogere prijzen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
volgens mij zijn supermarkten hier niet blij mee maar of het mag weet ik niet.

stel je voor dat elk gezin zo'n wagentje mee naar huis neemt. de meeste supermarkten hebben er misschien enkele tientallen terwijl er veel meer klanten komen op een dag.

ik weet dat het dorp waar ik woon ooit een AZC had. de bewoners daarvan namen al die wagentjes ook mee naar huis.
het AZC is nu al ruim 5 jaar weg maar de supermarkten hebben nog steeds te veel winkelwagentjes want ten tijde van het asielzoekers centrum hebben ze er heel veel bij moeten kopen omdat ze allemaal mee werden genomen.

hierdoor gaan de prijzen wel omhoog want die karretjes moeten ergens van betaald worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jij hebt het begrepen ; met dit gedrag heb je feitelijk 1 kar per klant nodig (al komt-ie maar eens in de week) in plaats van 1 per 20 klanten per dag.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De wagentjes zijn eigendom van de supermarkten. Dus natuurlijk mag het niet als zij er (terecht) niet blij mee zijn! De eigenaar beslist.
Het is in principe gewoon stelen, als iedereen dit zou doen houd de winkel geen karretjes meer over. Het is hetzelfde als je borg betaald voor een kluisje en het kluisje daarna mee naar huis neemt omdat je er toch al voor betaald hebt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, natuurlijk niet. Die karrenmunt (dat hoeft echt geen 50 cent te zijn, het kan ook met een plastic of metalen schijfje) is er in eerste instantie alleen maar voor bedoeld dat je de kar weer TERUGZET en niet ergens op het parkeerterrein laat staan. Mee naar huis nemen is natuurlijk helemaal uit den boze, en feitelijk gewoon diefstal. Als 100 mensen dat zouden doen (van de paar 1000 klanten die een gemiddelde supermarkt bediend) zouden er vrijwel nooit karren ter beschikking zijn. Niet voor niets zie je met name in bepaalde wijken regelmatig oproepen voor het terugbrengen van winkelwagens. Die dingen kosten namelijk niet een euro, maar een flink veelvoud daarvan.

De kar die bij jou in de garage staat, kan een week lang niemand anders dus gebruiken. Dat is niet alleen asociaal, feitelijk is het gewoon verduistering. Bovendien is niks zo vervelend als bij de supermarkt komen en constateren dat de karren op zijn, omdat die allemaal bij mensen thuis staan die blijkbaar te lui zijn om te fietsen of een eigen boodschappentas op wieltjes te kopen.

Er is geen restrictie aan hoe ver je mag lopen met die kar, dus naar huis brengen en de kar meteen weer terugbrengen zou wellicht nog net kunnen, maar hem daar parkeren is niks meer of minder dan ordinair asogedrag.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
jou antwoord geld voor als je in een gehucht woont waar ze maar 5 karren hebben. bij ons staan er dus 2 rijen van minstes 100,dan is het geen enkel probleem.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee hoor , dat geldt JUIST bij grote supermarkten, meestal in binnensteden, waar relatief veel mensen lopend hun boodschappen (kunnen) doen.
In een 'gehucht' is de enige supermarkt vaak een klere-eind rijden, en gaat bijna iedereen met de auto of met de fiets.
Honderd karren zijn met 2000 klanten per dag (niet gek veel voor een gemiddelde supermarkt !) zo op, hoor.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
geloof me. als er dikke rijen met karren staan mag je daar gewoon van gebruiken. het zou te gek zijn als ze klanten weigeren dit te doen. dan zijn ze snel failiet!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Doe geen moeite, Marleen, sommige aso's leren het nooit. Zo komen die karren nou overal in de stad terecht, en uiteindelijk worden ze in het water gedumpt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, ik geloof geen boeven, ook niet als ze net doen alsof ze nette mensen zijn. Natuurlijk gaan ze daar niet failliet aan. Al die verdwenen karren is pas slecht voor je omzet. Niet voor niets mag je mandjes ook al heel lang niet meer mee de winkel uitnemen er zijn et effe teveel mensen die thuis zo'n leuke sokkenmand hebben met de naam van een winkel erop. Bovendien ben ik alleen uitgegaan van fatsoen, maar volgens de meeste politieverordeningen is het ook nog eens verboden je met een kar buiten het terrein van de winkel te begeven. Du moment dat je het parkeerterrein af bent, ben je feitelijk al in overtreding. Wat me verbaasd is de schaamteloosheid waarmee je werkelijk denkt in je recht te staan ook nog.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Frans117 : Ik blijf altijd moeite doen mensen te wijzen op asogedrag waarvan ze zelf inmiddels (vaak mede door de televisie en 'omdat iedereen het doet') al denken dat het volkomen normaal is. Het is namelijk voor het overgrote deel niet eens onwil (al speelt dat ook wel mee) en luiheid of knieperigheid (al speelt dat ook mee) , maar heel vaak ook gewoon dom niet weten. (Al volstaat volgens mij logisch nadenken in veel gevallen, maar de praktijk bewijst het tegendeel).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@jupiterr: wat te gek is, is dat een supermarkt de klanten de service biedt om tijdens het boodschappen doen een karretje te gebruiken, zelfs toestaan dat je met dat karretje naar je auto loopt, en er tóch nog mensen zijn die denken daar het recht aan te ontlenen zo'n ding te stelen. Want dat is zo'n wagentje onderjouw carport: gestolen goed. Wat is er toch gebeurd met het oude besef: dit is niet van mij? Hoe moeilijk is dat te vatten, dat als iets niet van jou is, je het dus ook niet zomaar mag meenemen? Als je bij de HEMA wat koopt, neem je zeker ook het mandje mee naar huis?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jupiterr vast wel ;-) Hoeft ze geen eigen boodschappents mee te nemen. Service van de winkel, toch ? Anders gaan ze faiiliet :lol:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jupiterr heeft haar antwoord verwijderd en is kennelijk meteen gestopt bij GV!!!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zie het ja ; niet alleen bij deze vraag trouwens, ook die waar ze de fantastische tip geeft de hondenbelasting te ontduiken want dat scheelt weer geld. Je zegt er wat van en hup, vraag weg.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jammer dat dat kan eigenlijk ; nadat er al ZO veel reacties op zijn gekomen, zou je je antwoord eigenlijk niet meer moeten mogen weghalen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Inderdaad.... ook haar avatar is leeg... weer een aanwinst voor GV die we node missen....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
....gelukkig hebben we de reacties nog - anders zou deze hele discussie werkelijk nergens op slaan. :lol:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Haahahaha, idd!!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ach jee, zijn we te gemeen geweest?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ha, maar we jatten tenminste geen winkelkarren !
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
winkelkarren zijn er voor eenieder. jatten is voor de dommen,nooit doen dus! maar je bent vrij om het naar huis mee te nemen. natuurlijk nooit laten slingeren voor de jeugd. wij zetten het keurig achter ons poortje zodat niemand last heeft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hé, kijk nou, jupiterrs evil twin! Heb je het niet gevolgd? Winkelwagentjes zijn niet van jou. En ze zijn ook zeker niet voor eenieder. Ze zijn er voor *klanten*, *tijdens* het winkelen. Waar ze niet voor zijn, is om 'keurig achter je poortje' te zetten, dan heb je het wagentje gewoon gejat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik dacht al ; Jupiterr is weet terug ! Maar we hebben er nog zo eentje. Inmiddels heeft ook die de moed opgegeven zie ik.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En we hebben toch geen onvertogen woord gezegd. Zouden ze verwacht hebben dat op deze site iedereen het altijd met hen eens zou zijn?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het zit ze wel hoog in ieder geval... gelukkig maar van korte duur!
Kristal
13 jaar geleden
Meisjes, echt, ik heb alles gelezen maar jullie zijn heel netjes gebleven :-)))
Nee, dat mag niet. De het standaard-voorschrift voor de Algemene Plaatselijke Verordening dat in bijna ieder gemeente wordt overgenomen verbiedt dit.

In Delft en Den Haag staat bijvoorbeeld in de APV:

"Afdeling 6. Veiligheid op de weg

Artikel 2:10 Winkelwagentjes

"1....

2.
Het is verboden zich met een winkelwagentje op de weg te bevinden buiten de onmiddellijke omgeving van het bedrijf als bedoeld in het eerste lid of, indien het bedrijf gelegen is in een winkelcentrum, buiten de onmiddellijke omgeving van dat winkelcentrum. Als onmiddellijke omgeving van het bedrijf of winkelcentrum wordt aangemerkt de weg of het weggedeelte, grenzende aan dat bedrijf of winkelcomplex en tevens een aan die weg of dat weggedeelte aansluitende parkeerplaats."

Ik kan me nauwelijks voorstellen dat er gemeente zijn die dit artikel, of een artikel van gelijke strekking niet in de APV hebben opgenomen.

Handelen in strijd met de APV is een strafbaar feit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Natuurlijk mag dat niet. Die 50 cent is onderpand, niet de huur van het karretje of zoiets. En dat onderpand krijg je weer terug. Met of zonder onderpand mag je niet dat wagentje mee naar huis nemen, alleen omdat de supermarkt je de service biedt om gratis een wagentje te gebruiken bij het boodschappen doen.

Het is ook heel eenvoudig te zien waarom dit niet de bedoeling is. Hoeveel mensen denk je dat er in één week de supermarkt bezoeken? Als die zich allemaal een winkelwagentje toe zouden eigenen, mee naar huis nemen zodat alleen zijzelf er gebruik van zouden kunnen maken, hoeveel winkelwagentjes zou de supermarkt dan op voorraad moeten hebben?

Omdat sommige mensen (zoals de mensen die jij ziet) toch zo asociaal zijn, zijn er zelfs al supermarkten die hier maatregelen tegen hebben moeten nemen, nog meer dan dat onderpand van 50 cent dat hier óók al voor bedoeld was. Die hebben in hun winkelwagentjes een blokkering ingebouwd waardoor ze onbruikbaar worden als je ze verder dan het parkeerterrein meeneemt. Heel triest, dat dat nodig is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee de 50 cent is juist bedoelt als borg zodat je de kar weer inlevert en dan krijg je je 50 cent terug. Een winkelkarretje is namelijk veel meer waard zo ongeveer 50 euro per kar!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, dat mag natuurlijk niet. En bij sommige supermarkten (die bij mij in de buurt) kan het ook niet. Daar kun je met je boodschappenkar niet buiten een bepaald gebied komen. Is gemarkeerd met rode strepen en op het moment dat je de boodschappenkar daar overheen wil rijden, blokkeert de kar. Geen idee hoe dat precies werkt, maar het werkt wel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Die vijftig cent zijn bedoeld om de kar weer op zijn plaats terug te krijgen.

Mensen hebben er aldus belang bij de kar netjes terug te zetten.

Als je die kar echter meeneemt..ben je bezig die kar wederrechtelijk in je bezit te brengen..ofwel..je steelt die kar..

Niet meenemen dus..die kar..want dat is veel duurder dan jij zou denken..

Groet,

Ton
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee dat mag natuurlijk niet en je krijgt je 50 cent toch weer terug na gebruik voor uitsluitend boodschappen in de supermarkt tot eventueel inladen in de auto.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je ind ebuurt van de supermarkt woont en hem daarna direct terug brengt ja, maar anders niet. Koop dan zo´n boodschappentrolley, zo duur zijn die niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
niemand houdt je tegen. Ik nam zelf, omdat ik dichtbij woonde het karretje mee naar huis, als ik voor de hele week boodschappen had gedaan. Ik woonde beneden en laadde rechtstreeks vanaf het wagentje zo mijn boodschappen in de koelkast vanaf de tuin. hartstikke makkelijk. daarna bracht ik hem dan terug. Het mag eigenlijk niet nee, het wordt wel gedoogd. Niemand kan jou in de gaten houden wat dat betreft,. Daar hebben ze het personeel niet voor. Doch is het wel asociaal als je zo'n karrtje in beslag neemt om de volgende reden>

Zo'n karretje kost tussen de 250 en 500 euro, per stuk ( vroeger 500 gulden wat het vandaag de dag precies is weet ik niet zeker maar zal er niet ver naast zitten) Als 1 zo'n karretje verdwijnt zijn het uiteindelijk wel andere klanten dus ook gewone burgers als jij en ik die voor jou dat karretje mogen gaan dokken in de vorm van duurdere booschappen. Dus heb het fatsoen gewoon dat karretje te laten staan. Het kost de supermarkten per jaar een vermogen hoor, je hebt geen idee hoeveel van die karretjes verdwijnen. ook hier geldt. verbeter de wereld begin bij jezelf.

Tot slot. Het is en blijft diefstal.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kristal
13 jaar geleden
eerlijk antwoord Forallweknow +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Scheelde voor mij een hoop gesjouw, maar ik bracht hem wel meteen terug. Velen laten hem voor hun pui staan. vervolgens gaan jongeren of kids ermee vandoor en ermee spelen of de kar beland in de sloot oid. Dit vind ik asociaal... Dus mee naar huis nemen voor laden en lossen vind ik zelf prima vooral voor mensen die ziek zijn en al dat gesjouw lichamelijk bijvoorbeeld niet trekken of omdat het erg veel is, maar dan wel terugbrengen gelijk. thnx kristal
Nee, dat mag niet, want die karretjes zijn eigendom van de winkel en niet van jou. Dan heb je in principe die boodschappen kar gestolen en dat is verboden, vandaar dat ze een aantal jaar geleden veel karren hadden en hebben voorzien van een blokkering en als je dan over een bepaalde grens gaat blokkeren de wielen en kan je er niks mee.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat mag niet en het is ook nog zeer asociaal.
In feite huur je de kar om er boodschappen mee te doen in de winkel. Je betaalt voor het gebruik. Vergelijk het met de huur voor een auto. Daar gelden ook bepaalde regels voor.
Ondanks dat je geen huurovereenkomst hebt getekend waar de voorwaarden in staan beschreven, weet ieder weldenkend mens dat als je klaar bent met het doen van boodschappen, je de kar weer terugzet voor de volgende gebruiker. Als iedereen hem mee naar huis zou nemen en een halve dag later weer terug zou brengen, zat de winkelier zonder karren en dat is nu net niet de bedoeling van die service. En ook jij vind het niet leuk als je geen karren meer aantreft als je de wekelijkse boodschappen wilt doen. Wat je zelf niet leuk vind, doe dat ook een ander niet aan. Eigenelijk simpel he.