Een pro-deo advocaat na IBS wil binnen 4 weken de burgemeester aanklagen omdat de IBS onterecht was. Wie moet de advocaat betalen?

In principe is de advocaat voor tijdens de ibs. Na een maand wil hij protest ibdienen en hij geeft aan dat hij de kosten zelf voor rekening neemt. Nu ik dat zwart op wit wil zegt hij dat ik hem niet hoef te betalen als de kosten door de aangeklaagde betaald moeten worden of zolang ze onder de WB-toevoeging vallen. Bestaat er dan een ( grote) kans dat ik alsnog moet betalwn? Ik heb schriftelijk aan hem laten weten geen geld te hebben voor advocaatskosten...

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wat is IBS?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, waar gaat dit over?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
IBS is In Bewaring Stelling.
Heel cru gezegd: dan wordt je opgepakt en gedwongen opgesloten.

Antwoorden (1)

Zolang de advocaat niet in opdracht van jou handelt, is hij zelf verantwoordelijk voor de financien. Het kan zijn dat hij een proefzitting hierover wil uitlokken, maar dat is zijn eigen ding. Als hij zijn buurman over iets aanklaagt en jij kent die buurman toevallig ook, heeft dat ook niks met jou te maken.
In juridische stukken staat ook altijd wie de aanklager is. Zolang jouw naam daar niet staat is er niks aan de hand.