Ik heb via een PGB 2 maanden teveel uitbetaald gekregen, nu willen ze dat ik dat bedrag terugstort op de priverekening van de budgethouder. Mag dit?

Ik heb in oktober aangegeven dat ik geen zorg meer wil verlenen. De zorgovereenkomst is beeindigd per 1 januari. Door een beheerder. Het blijkt niet mogelijk te zijn de 2 maandlonen terug te storten op de rekening van de PGB. Maar de budgethouder wil wel dat geld terug en dan moet ik dat op de priverekening storten van de PGBhouder. Maar dat gaat dan niet gebruikt worden voor zorg. Mij lijkt dit misbruik en waanzin. Mag dit?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
1.1K

Antwoorden (4)

Lijkt me niet. Het geld is immers niet van die persoon. Meestal kan het geregeld worden via de indicatieverstrekker, maar daar gaan maanden overheen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zover ik weet mag dit niet,heb je al aangegeven dat je weer een betaling gehad heb? En een pgb betaling is niet veel toch anders zou ik het gewoon zelf terug storten
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het geld is per abuis aan jou doorbetaald. Dat stort je, terecht, VANDAAG nog terug. Zet bij de omschrijving duidelijk retour teveel gestort PGB.
Dat de ontvanger er niet correct mee omgaat is afkeurenswaardig, maar niet jouw probleem.

Jouw probleem is dat je dus over die twee maanden alsnog aan het eind van het jaar 2011 een belastingaanslag zult ontvangen. Daarom moet je een kopie maken van die terugstorting en je moet van de PGB houder/beheerder een jaaroverzicht 2011 krijgen met daarop saldo nul, plus de opmerking dat er per abuis twee maanden teveel is overgemaakt maar dat dat op datum ...is teruggestort naar PGB houder.

Vervelend zoiets.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deze betalingen worden in het recht gewoon gezien als onverschuldigde betalingen. Het recht zegt over deze onverschuldigde betalingen dat je deze moet terug storten aan de verschuldigde partij. Ik ben bang dat je die bedragen echt moet terug storten, als het tot een rechtszaak komt sta je juridisch bijzonder zwak.