mijn huis staat in de verkoop en me nichtje wil totdat het verkocht is daarin wonen. maar wat heeft dat voor gevolg voor mijn kosten

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
1.3K

Antwoorden (6)

dat hoeft geen gevolgen voor u te hebben. als u met uw nichtje afspreekt, dat zij de gemaakte kosten voor haar rekening neemt; gas, water, licht, dan is er niks aan de hand.

Als u zichzelf al heeft uitgeschreven, dan kan uw nichtje, als zij zich laat inschrijven de gemeentelijke belastingen voor haar rekening nemen.
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je mist hier de belasting effecten
Als je maar zorgt dat ze er uit gaat als je je huis verkocht hebt. Je moet genoeg huur vragen zodat jij uit de kosten bent. Dus eerst goed uitrekenen wat je maandelijks kwijt bent!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
heb je op dit moment dubbele woonlasten?

in zon geval is een tijdelijke huurder van het leegstaande huis erg prettig, zeker als het iemand is die je goed kent en vertrouwd

gas water licht laten betalen, en een redelijke huur, veel winst moet je er niet op willen maken maar een compensatie voor dubbele woonlasten is erg prettig natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
een eigenhuis is meestal gefinancierd. De belastingdienst staat toe dat een tijdlang je de rente mag aftrekken voor 2 huizen gedurende een overgangsperiode.
Daarna komt het niet bewoonde huis in box 3 (belegging) en de hypotheek daarop ook.

Echter, ik ga er vanuit dat bij verhuur dat huis meteen als belegging aangemerkt wordt.(Navragen bij de belastingdienst).
Jouw kosten zijn dus het (tijdelijk) wegvallen van een aftrekpost.
Jouw voordelen: Een bewoond en onderhouden huis oogt netter en verkoopt vaak makkelijker.
Je zou een huurprijs (is onbelast want box3 ) kunnen afspreken die de aftrek derving goed maakt.

Toegevoegd na 1 minuut:
Uiteraard zijn de andere posten, gas water licht , telefoon ed al door de anderen genoemd. OZB ed worden echter NIET hoger. Reinigingsheffing / riool belasting is weer wel afh. van bewoning.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens de hypotheekakte die jij op dat huis hebt is dat huis voor eigen bewoning en niet voor verhuur. Dus officieel mag het niet (tenzij je een speciale hypotheek heb waarin dat wel geregeld is, tegen hogere rente).
De Belastingdienst staat tijdelijk dubbele aftrek in box 1 toe, maar als je het officieel gaat verhuren, mag je niet in box 1 de hypotheekrente aftrekken.
Dus officieel zou ik het je twee keer afraden.

Officieus kan je je nichtje wel laten wonen in het huis maar dan moet alles op jouw naam blijven staan, want zodra zij kan aantonen dat zij daar woont (door inschrijving bij gemeente, energieleverancier etc) en niet meer weg wilt, valt ze onder de huurbescherming en kan jij je huis niet meer verkopen.

Verkooptechnisch is een bewoond huis minder waard omdat het er dan rommeliger uitziet. Makelaarsland zegt dan ook dat als je je eigen huis voor de verkoop fotografeert dat het er dan extreem opgeruimd moet uitzien en dan moeten bijv. koffiezetapparaten etc uit de keuken verwijderd worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben het niet met alle antwoorden eens.

Zodra ook maar een vorm van betaling of vergoeding aangetoond kan worden dan treed direct de huurwetgeving in werking. En heeft je nichtje dus huurbescherming en kan in basis onbeperkt blijven wonen.

Tenzij je bij de gemeente een vergunning aanvraagt voor tijdelijke verhuur. Dit is vrij eenvoudig en voorkomt huurbescherming.

Toestemming vragen bij de financier is wel aan te bevelen, in de praktijk krijg je altijd ontheffing van het huurbeding.