Moet je eerst je spaargeld opmaken, voordat je een nabestaandenuitkering krijg?

Mijn moeder is nog geen 65, mijn vader is overleden. Zij heeft geen inkomsten.
Ik weet, als je bijstand wilt aanvragen, je maximaal 5555,- euro mag hebben op je spaarrekening, en anders moet je dat eerst opmaken.
Maar hoe zit dat met de Algemene nabestaandenwet?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
6.8K

Het beste antwoord

Spaartegoeden worden niet van de Anw afgetrokken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Als je moeder geen weduwenpensioen krijgt kan ze naar de sociale dienst om bijstand aan te vragen. Als ze dat aanvraagt moet ze aan verschillende voorwaarden voldoen. Dit zou wel eens per gemeente kunnen verschillen. Dus met een telefoontje naar de soc.dienst in haar woonplaats kom je al een stuk meer te weten
anneliez
13 jaar geleden
allereerst gecondoleerd met het verlies....

ervanuitgaande dat er recht is op de Anw
Het eigen vermogen wordt niet gekort op de ANW-uitkering!!!!

Een nabestaandenuitkering kan bestaan uit een nabestaandenpensioen voor de nabestaande van de overledene,
een halfwezen- of wezenuitkering voor achterblijvende kinderen.

De nabestaandenuitkering is inkomensafhankelijk. Inkomen in verband met arbeid (bijvoorbeeld een WAO-, WIA- of WW-uitkering) wordt er geheel van afgetrokken.

Van inkomen uit arbeid (loon, winst, VUT, vervroegd pensioen of een bovenwettelijke uitkering) blijft een deel buiten beschouwing: 50% van het minimumloon plus een derde deel van het meerdere. Daardoor wordt bij een inkomen uit arbeid van bruto € 658,50 bruto de nabestaandenuitkering nog volledig uitbetaald. Is het inkomen hoger, dan wordt de nabestaandenuitkering lager.

Als de nabestaande termijnen uit een gouden handdruk stamrecht ontvangt, komen deze niet in mindering op de Anw-uitkering als deze nabestaande ten aanzien van de ontslagvergoeding de vrije keuze heeft gehad tussen het bedingen van een gouden handdruk stamrecht en het ontvangen van de ontslagvergoeding ineens. Ontvangt de partner de uitkeringen uit een gouden handdruk stamrecht als nabestaandenlijfrente dan worden de uitkeringen nooit in mindering gebracht op de Anw-uitkering.

verder kan het zijn dat er nog premies vrij te maken zijn, dit is natuurlijk afhankelijk van vorm van de afgesloten (levens)verzekeringen, duur van betaling premie, verzekerde bedrag en de manier van uitbetaling (natura of in geld)

de instantie die de zorg van de uitvaart op zich neemt kan hier een prima rol in vervullen (taken overnemen advies geven, bemiddelen tussen instanties).
ook krijg je hiervan na overlijden een boek met alle zaken die je moet regelen, overzetten of afzeggen.

veel sterkte en succes gewenst!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een nabestaandenpensioen is een recht dat mensen opgebouwd hebben door middel van het betalen van premies.

Bij een uitkering ingevolge de algemene bijstandswet kàn bij de hoogte van de uitkering rekening gehouden worden met eigen middelen..

De algemene bijstandswet dien je te zien als een soort vangnet..voor mensen die totaal aan de grond zouden komen te zitten als ze niet geholpen zouden worden.

Daarom gelden hier de z.g. eigen vermogens normen. Bezit je namelijk nog eigen middelen..dan behoef je geen bijstandsuitkering te krijgen.

De nabestaandenwet is echter géén bijstandsuitkering en daarbij wordt er geen rekening gehouden met het al of niet bezitten van eigen middelen van bestaan.

Groet,

Ton