Omdat ergens moet staan of iets mag of niet, van zware dingen zoals moord of verkrachting, maar ook zoiets als iemand anders tuin gebruiken, want: waarom zou je een huis met een tuin kopen als je er geen alleenrecht op hebt?

Maar stel je voor dat iemand een festival gaat organiseren, en jij alle herrie binnenkrijgt, en je naar de politie gaat en die zegt :"Het is niet verboden om enorm veel herrie te maken'danm zit jij de hele dag in de herrie.

Of iemand gooit je uit je auto, en je gaat naar de politie, en meld dat je buurjongen, paul de tijger, je fysiek heeft mishandelt en je auto heeft meegenomen, en de politie zegt doodleuk tegen je dat hij niets kan doen, dan zou je tochk gek worden?

em qua economie : als je auto die je betaald niet is van jouw is, dan zal je nooit meer een auto kopen, je zal ook geen huis kopen als je toch zonder straf bij iemand anders in huis kan wonen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (12)

anders zou alles een gaos worden en dat moet je neit hebben
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als iedereen maar wat gaat doen waar hij of zij zin in heeft wordt het een vreselijke puinhoop.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als maatschappij heb je regels nodig en afspraken waarna we leven. Zonder regel en wetten zou iedereen maar doen waar hij zin in hand. Last van je buurman sla hem maar in elkaar. Niet eens met wat je moet betalen betaal je gewoon niet
ronron1212
13 jaar geleden
We hebben wetten nodig, omdat we niet alleen leven. We leven met 16 miljoen mensen in Nederland en we moeten elkaar aan elkaar aanpassen, zodat we het zo goed mogelijk kunnen hebben met zijn allen.

Stel dat er geen wetten zouden zijn, zou het zo mogelijk kunnen zijn dat iemand je hele familie omver schiet omdat hij er zin in heeft. Dat kan toch niet de bedoeling zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dus als iemand op jouw familie gaat schieten blijf je rustig achter je pc zitten?
Ik zou toch minimaal een baksteen richting proberen te mikken..
Dit noemen ze ook wel zelfregulering. Niet dat dat gaat werken in onze huidige samenleving, maar dat komt vooral doordat we het niet gewend zijn.
Waarom denk je? Als er geen wetten waren deed iedereen toch gewoon waar hij zin is heeft, bv. mensen beroven, verkrachten, vermoorden. Het zou inderdaad een grote chaos worden. Er zou in ieder geval niemand beter van worden..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedenk dat wetten deels vooral de algemene normen vastleggen, dingen waar consensus over is: de meeste mensen vinden dat je niet mag moorden, en dat kinderen naar school moeten kunnen gaan.
Wetten in het strafrecht leggen vast wat er strafbaar is en wat er kan gebeuren met mensen die die wet aan hun laars lappen - dat kan gedeeltelijk een afschrikwekkend effect hebben.
Wetten waarin procedures en dergelijke vastgelegd zijn, zijn er om zwart op wit duidelijk te hebben welke procedure wanneer gevolgd moet worden.
In feite kun je met wetten voorkomen dat elke keer opnieuw moet worden besloten wat kan en niet kan, wat mag en hoe iets mag en wanneer het niet meer mag.
(Desondanks kunnen wetten aangepast worden, want de maatschappij verandert ook.)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als er geen wetten waren dan kun je ook niemand straffen .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
of naleven....
Elk land heeft zijn eigen wetten, als die er niet waren dan kan jij niet normaal, zoals vandaag de dag je auto parkeren in een betaalde parkeergarage.

een simpel voorbeeld maar zo kan je het ongeveer zien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er bestaan twee soorten wetten: Geschreven wetten en ongeschreven wetten.

De ongeschreven wetten waren de eerste die als 'wet' golden.

Men mocht een medemens niet doden, men mocht niet stelen, men mocht geen overspel plegen enz.

Op een bepaald ogenblik zijn die ongeschreven wetten wèl beschreven en kregen ze een wat meer dwingend en formeel karakter.

Op het gebied van het burgerlijk recht zijn evenals bij het strafrecht, pas in de loop van de negentiende eeuw geschreven wetten gekomen.

Voor die tijd deed men maar iets..en wist eigenlijk niemand waar hij/zij aan toe was.

Het strafrecht b.v. was behoorlijk wreed en ook met de bewijsvoering nam men het niet al te nauw.

Zo werd je voor bepaalde delicten b.v. verbannen waarna je huis werd verbrand. Deze primitieve rechtspraak leidde natuurlijk tot oneerlijke situaties.

Daarom ontstond er meer en meer behoefte aan wetboeken waarin o.a. de straffen voor bepaalde delicten werden vastgelegd.

De maatschappij wist aldus waar zij aan toe was.

Ook in het burgerlijk recht..waar o.a. transacties en b.v. het burenrecht wettelijk worden geregeld, ontstonden nu structuren die houvast boden aan de maatschappij.

Waarom een maatschappij wetten nodig heeft, blijkt uit het bovenstaande n.m.m. zeer duidelijk..

Namelijk om te voorkomen dat het weer zo'n oneerlijke juridische chaos wordt als in de periode vòòr de invoering van de wetboeken..

Èn, zoals o.a. in het burgerlijk recht, regels op te stellen voor het onderlinge 'verkeer' tussen mensen..die de maatschappij houvast bieden teneinde alles zo eerlijk mogelijk te laten verlopen.

Groet,

Ton
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dus jij denkt dat het nu minder "oneerlijk" is?
FF ervan uitgaande dat de Romeinen hier wetten hebben ingevoerd, denk ik dat het hier daarvoor een stuk eerlijker was. Ook een stuk rustiger (minder mensen) dus wel een beetje appels met peren ...
Ik wil eigenlijk de bovenstaande antwoorden aanscherpen.

Als maatschappij/cultuur heb je een aantal normen/waarden/leefregels waarvan je met z'n allen min of meer vind dat je je daaraan moet houden. Deze normen/waarden/leefregels worden vastgelegd in wetten. Die wetten dienen om deze normen/waarden/leefregels te handhaven. Je kan wel met z'n allen vinden dat bijvoorbeeld kinderen naar school moeten, maar als je geen wet hebt om dat te handhaven, dan heeft dat met z'n allen er iets van vinden niet zo veel zin.

In een democratie worden wetten vastgelegd door een door de bevolking gekozen afvaardiging. Deze afvaardiging doet dat op basis van bijvoorbeeld een programma. Politie is er om deze wetten te handhaven. Wanneer iemand een wet overtreedt, dan is het aan de politie om zo iemand op te pakken. Een rechter tenslotte toetst of iemand ook echt de wet heeft overtreden. Dat doet zij niet door blind een wet toe te passen, maar door te kijken of een overtreder al dan niet in de geest van die wet heeft gehandeld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heel simpel. Een wet maak je voor 2 redenen. Mensen moeten zich eraan kunnen houden en je moet mensen hebben die hem overtreden anders werkt het niet.

Stel dat 100 man 1 appel jatten omdat ze honger hebben. Nu regels komen niet zo zeer voor die 100 maar juist voor die ene die alles probeert te jatten. Het simpelste is dus voor iedereen alles te verbieden. Moeilijk is om die ene eruit te vatten. Ik weet beetje raar voorbeeld maar je snap wel dat een minderheid het kan verpesten voor de meerderheid. Nu voor iedereen alles verbieden werkt tot zo verre dat die zelfde minderheid het zelfde doet bij iets anders, zodat dat ook verboden word na een tijdje.

Dus zolang je elke x de boos doeners snel aan kan pakken heb je in principe geen regels nodig. Het vereist alleen verantwoordelijk gedrag bij iedereen en dat is aan te leren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Anders staan de gevangenissen er voor Jan met de korte achternaam. Aangezien de gevangenissen redelijk vol zitten is dat meteen een antwoord op je vraag.