Wat mag je in Nederland dragen/ gebruiken om je te verdedigen ?

In Amerika mag je bijvoorbeeld een wapen gebruiken om je te verdedigen wat mag in Nederland ?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
11.1K

Antwoorden (9)

ik geloof dat je een klein mesje mag dragen niet breder dan je handpalm.
je mag een maglite dragen.
verder mag je natuurlijk kogelwerende kleding ter verdedeging dragen;)

bijl, circelzaag op accu etc word niet op prijs gesteld. daar mag je alleen mee werken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In Nederland mag je geen wapens dragen of voorwerpen die zich daar voor lenen.
Zelf hoop en verwacht ik dat, nu de burger steeds meer op zichzelf aangewezen is en raakt, dat er middelen toegestaan worden waarmee je een aanvaller kunt uitschakelen zonder (blijvende/ernstige) schade te veroorzaken.

Toegevoegd na 14 minuten:
Zo mag men geen lange maglites meer bij zich hebben of in de auto vervoeren omdat die als slagwapen gebruikt kunnen worden.
Zelf vind ik het dom van de Nederlandse wetgeving dat zaken als pepperpray of paralyzers verboden zijn.
In Duitsland en veel andere landen van de EU staat men dat wel toe.
Messen en slagwapens veroorzaken bij het uitschakelen van een aanvaller daarmee veel schade.
De relatief onschadelijke pepperspray zou ernstiger letsel,
zowel bij de aangevallenen als bij de aanvaller, kunnen voorkomen.
Het is onzin te denken dat aanvallers agressiever of gevaarlijker zouden worden als de kans dat men zich zou kunnen verdedigen, groter wordt.
Aanvallers zijn criminelen die zich niets aantrekken van wetten en vaak met messen en (vuur)wapens omlopen en deze zonder veer wroeging inzetten.
Ik vind het niet (meer) van deze tijd dat mensen volslagen
onbeschermd zichzelf of medemens maar moet laten mishandelen.
Zou je echter pepperspray (als voorbeeld) inzetten dan ga je de bak in als ware je een crimineel.
Hadden verstandige volwassenen zonder strafblad en na goede instructie over een dergelijk middel beschikt, dan waren dappere mensen die opkwamen voor mensen die aangevallen en mishandeld zijn, waarschijnlijk nog geleefd.
Nadat een paar burgers agressors met pepperspray bespuiten, hebben deze criminelen geen zin meer, hun aanval door te zetten.
Ondanks dat ik geen fan van Wilders ben , schijnt hij een dergelijk punt in te willen voeren.
Tegen de tijd dat de politie ter plekke is, is meestal het kwaad geschiedt.
Burgers machteloos houden in een criminele situatie vind ik onverantwoord.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens de 'Wet wapens en munitie' is geen enkel wapen toegestaan, zelfs niet speelgoed wat er op lijkt. De enige uitzonderingen, waar op verzoek ontheffing voor kan worden verleend, zijn:
a. wapens die niet voor gebruik als zodanig geschikt te maken zijn;
b. wapens die het karakter dragen van oudheden;
c. andere wapens, voor zover deze bestemd zijn voor dan wel deel uitmaken van een verzameling of een wandversiering;
d. munitie, voor zover deze bestemd is voor dan wel deel uitmaakt van een verzameling;
e. toestellen en voorwerpen voor beroepsdoeleinden;
f. monster-, demonstratie- of testmateriaal en rekwisieten;
g. noodsignaalmiddelen en de daarvoor bestemde munitie.
Daar beslist de verantwoordelijke minister binnen 13 weken over.
Amadea
13 jaar geleden
In Nederland mag je geen wapens gebruiken om je te verdedigen, het beste wat je kan doen is een vechtsport beoefenen, dan ben je zelf het wapen is altijd legaal.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je handen en je voeten. Die kunnen ze niet zomaar van je afpakken. Dus james bond...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Ook als je ervaren vechtsporten bent, ben je strafbaar als je dit buiten proportie gebruikt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In Nederland mag je jezelf verdedigen maar niet met wapens. Wat als wapen aangemerkt kan worden staat in de wet wapens en munitie, zie link.
Wat je gebruiken mag is afhankelijk van de situatie en hoe je aan dat voorwerp gekomen bent. b.v. Als je iemand in je huis met een honkbalknuppel slaat omdat je die knuppel toevallig kon pakken omdat hij in je slaapkamer ligt en de boef in je slaapkamer kwam is dat heel iets anders dan dat je die knuppel buiten op je erf gebruikt of zelfs in je auto naast je bestuurdersstoel hebt liggen.
Kort gezegd: naar aard en omstandigheden kan alles als verboden wapen aangemerkt worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het gevaarlijkste heb je altijd bij je. Je hersenen. Je zelf bewapenen is jezelf gek maken. B.v. als ik een wapen zou dragen zou ik het ook gewoon gebruiken dusja draag er liever gewoon geen en dan lok ik ook niks uit. Als iemand je wilt hebben, hebben ze je toch wel dusja gedraag je gewoon netjes en dan hoeven ze je ook nooit te hebben. Leen of doe nooit iets poffen en handel het liefste gelijk alles in 1x af. Problemen komen meestal niet zomaar maar je bewapenen werkt echt niet.

Ik was vroeger ook beetje mensen schuw. Agressie was ik angstig voor. tot een maat van me zei dat ik me niet druk moest maken want slaag krijgen doe je toch wel. Tot nu toe nooit slaag gehad maar ik heb me er ook nooit meer echt zorgen over gemaakt. Voorheen reed ik op me puch met een klauwhamer. Maar geloof me het werkt niet. Van dat soort ellende komt alleen maar meer ellende
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je moet een beetje tussen de regels doorlezen :p
-geen stroomstootwapens d
spreekt voor zich.
-geen vuurwapens
spreekt voor zich
-geen stilletto's (zijn van die kleine prikzwaardjes die ninjas hebben)
je mag dus geen stillettos maar je mag dus wel een puntig voorwerp
-geen vlindermessen
spreekt voor zich
-pijlen& pijlpunten
spreekt voor zich
-messen met meerdere snijkanten
je mag DUS WEL een mes met maar 1 snijkant, denk aan een keukenmes of een jachtmes
-luchtdrukwapens
dus geen luchtbuks ofzo
-zelfverdedigingswapens als pepperspray of traangas
je mag wel iets van deo meenemen, of je kan een kleine plantenspuit vullen met citroensap of iets dergelijks of vaatwasmiddel

je mag dus WEL
een knuppel
deo / spuitbus graffeti ofz
een mes met 1 snijkant. (ga nu niet met een zwaard over straat lopen)
een puntig voorwerp (behalve stilleto's)

Ik probeer hier niet mee te zeggen dat je een wapen moet dragen, maar als je iets voor zelfverdediging gebruikt is dat wel heel handig. je het is messchien handig om een fles deo en graffeti te gebruiken, het brengt niet teveel schade toe en de aanvaller is makkelijk te achtervolgen. Je kan desnoods ook een riem ofzo gebruiken maar een mes of echt slagwapen zou ik niet aanbevelen. het is niet veilig en je kan best een beetje vertrouwen in elkaar hebben. Als je je gewoon altijd goed gedraagd en altijd aardig tegen iedereen bent dan is de kans dat er iets gebeurd heel klein