kan de deurwaarder ook je PC in beslag nemen als daar allerlei privedingen op staan?

(documenten, foto's, boekhouding e.d.)

Of mag ik dan tenminste de harde schijf er uit halen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
5.5K

Het beste antwoord

Ik wil bovenstaande antwoorden graag iets nuanceren. Het antwoord is inderdaad 'ja', het mag. Maar vrijwel alle deurwaarders hanteren inmiddels het uitgangspunt dat zaken als tv, koelkast en pc eerste levensbehoeften zijn. In de praktijk worden dit soort zaken van privépersonen dus hoogst zelden in beslag genomen.

Het voorstel van de 900 deurwaarderskantoren die dit beleid sinds 2009 hanteren is te lezen via de bijgevoegde link.

Het zou dus kunnen, op basis van de eerdergenoemde wet uit achttienhonderdzoveel, maar de kans dat het gebeurt is vrij klein.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

De deurwaarder kan het doen maar als het verband houdt met hoe je je geld verdient dan niet dus de kans is klein dat de pc in beslag wordt genomen zie bron
ronron1212
13 jaar geleden
Ja, dat kan en mag de deurwaarder als het zover komt.

Maak je je zorgen dat er in je privézaken gesnuffeld zal worden, of dat je belangrijke dingen kwijtraakt? In het laatste geval is het antwoord simpel, iets dat sowieso verstandig is om te doen: regelmatig een back-up maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Inderdaad back up maken (moet je zowiezo doen, ook als de deurwaarder niet komt) en je harde schijf leeg maken.
Overigens is leeg nooit leeg, maar je bent geen crimineel neem ik aan.
Ja dat mag, hun liggen er niet wakker van hoor als jij je dingetjes kwijt raakt, hun willen brood op de plank thuis..

Goede tip voor je, zorg er gewoon voor dat die deurwaarders niet aan de deur hoeven te komen, betaal gewoon je rekeningen, klaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een deurwaarder kan ten alle tijden je computer in beslag nemen,ongeacht of je er inkomen mee genereert of niet.
Met de privégegevens op de computer hoeft hij geen rekening te houden.
Hij zal vóór inbeslagname waarschijnlijk wel de gelegenheid bieden deze van de computer te verwijderen wanneer je daarom vraagt.
De harde schijf zul je niet mogen verwijderen omdat dit de waarde van de computer aantast en deze niet meer verkoopbaar is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Om te voorkomen dat dit gebeurt:
-je rekeningen op tijd betalen
-als je veel pech hebt gehad en schulden, vraag een schuldregeling bij de gemeentelijke sociale dienst.
-laat je persoon failliet verklaren, dat doe je bij de rechtbank. Je stuurt een brief aan de Faillissementsrechter waarin je dat verzoekt. Daarna word je alsnog doorverwezen naar de sociale dienst, of je krijgt een curator.

Als je niets doet, komt er een deurwaarder die alles van je meeneemt en in beslag neemt.

Toegevoegd na 1 minuut:
Wet Schuldsanering Natuurlijke Personen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je in deze situatie verkeert, maak dan een overeenkomst met een goede vriend(in) je ouders of zo en laat daar in staan, dat de pc niet van jou is. Dat je het in bruikleen hebt. Zorg voor een duidelijke overeenkomst met datum en handtekening. Uiteraard bedoel ik dat de pc op papier van een ander is. Wellicht te overvloede. Succes
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niet alleen de deurwaarder, maar ook de terroristrenbestrijdingsdienst (mooi woord overigens).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja.

De deurwaarder kan bijna op alle goederen beslag leggen. Dit zijn volgens de wet de beslagverboden:

- bed en beddengoed van het gezin en de kleding die ze aan hebben;
- eten en drinken voor het gezin voor een maand;
- gereedschappen van ambachtslieden en werklieden, voor hun eigen bedrijf.

Deze beslagverboden zijn nog uit 1838 en zijn nog steeds niet aangepast!.
Voor speciale voorzieningen voor gehandicapten (WMO-voorzieningen) geldt overigens wel een beslagverbod.

Dus alleen als de PC als WMO voorziening is ingezet, of het is je instrument of tool, dan kan er geen beslag worden gelegd.

Overigens zullen deurwaarders coulance betrachten, en kan het voorkomen dat er op verzoek geen beslag op bijvoorbeeld een PC wordt gelegd. Hangt vooral af van hoe een beslagene meewerkt...