Wat zijn de consequenties als men een zwerfjongere in huis neemt. Of onderdak verleend.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (3)

mijn ouders hebben dat ooit gedaan, vanuit het idee dat ieder kind een kans verdiend.

de consequenties kunnen natuurlijk heel verschillend zijn en ligt aan allerlei omstandigheden en de zwerfjongere zelf.

In hun geval heeft hij de kans nooit gegrepen, na vermoeide pogingen hebben ze het eindelijk op moeten geven hem te helpen, dat doet dan wel zeer, want je gunt het zo iemand toch.

Het kan zijn dat de jongere zijn kans grijpt en wat maakt van zijn leven, het kan ook gebeuren dat hij toch in het negatieve blijft en behalve laksheid ook de boel gaat belazeren (stelen bijvoorbeeld)

Verder zit je met de gevolgen van iemand extra in je huis nemen, qua inkomen, belastingen e.d kan dat concequenties hebben, ligt ook aan het tyoe inkomen van waar die zwerfjongere terecht komt. De gevolgen zijn minder als ze zelf werk hebben bijvoorbeeld. Met een uitkering gaat het uitmaken of de jongere volwassen is enzo.

Ook kan je met de familie en vrienden van deze jongere te maken hebben.

Ik vind het altijd een nobel streven, je kan er goed mee doen en je kan er een hoop ellende mee op je hals halen.
sterredag
13 jaar geleden
Een grote verantwoordelijkheid rust op je schouders, als je iemand onderdak verleend, je moet echt geluk hebben en erg veel geduld om voor zo iemand 'te zorgen'.

consequenties zijn er ook ja, financieel/scholing/werk etc, hoe vaak wordt er geen misbruik van gemaakt, helaas,ik wil je niet ontmoedigen(met alle respect) maar weet waar aan je begint.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het blijft een risico dat staat vast. Of je krijgt er een kind bij of je bent een illusie armer geworden en misschien wel belazerd!
Je loopt altijd het risico dat er misbruik van je goedheid gemaakt wordt.
Sommige zwerfjongeren kiezen er zelf voor op straat te leven en te zwerven omdat ze thuis niet te handhaven zijn en geen regels kunnen accepteren. Sommigen maken het zo bont dat de ouders het gedrag van hun kind niet meer kunnen of willen accepteren en ze het huis niet meer inkomen en dan hebben ze het al erg bont gemaakt denk ik, want veel ouders zullen het met pijn in het hart doen!
Het zijn dus vaak niet alleen zwerfjongeren maar ook nog eens probleemjongeren waar geen rem op staat.
Je zou dus eerst de achtergrond van het kind moeten kennen en dan het karakter moeten kunnen inschatten,wil je het risico nemen.
Het kan natuurlijk zo zijn dat het kind als laatste redmiddel het huis ontvlucht is omdat één of beide ouders hen het leven thuis tot een hel maakte vanwege drugs- en/of alcoholmisbruik of erg 'losse' handen. Soms zitten ze ook in de knoop met zichzelf vanwege een echtscheiding of andere verandering, het is hoe dan ook altijd goed zaak om je eerst eens te verdiepen in de problematiek van de jongere alvorens je er evtl. al je energie in steekt.
amc