"De grondwet was geschreven naar Frans voorbeeld. Hiermee werden de fundamenten van de Nederlandse rechtsstaat gelegd."

Uitgaande van de religie die toen heersde:

" De Koning werd gezalfd door God, en was uitsluitend aan God verantwoording schuldig. Ze vonden dat het volk ook mocht meedenken over de beslissingen. Men vond bijvoorbeeld dat de koning alleen een uitvoerende macht mocht hebben en dat Parlementen als volksvertegenwoordiging de wetgevende en rechtsprekende macht moesten hebben."

Ik kan nergens directe feiten vinden dat de Grondwet op de bijbel is gebaseerd. Alleen aangezien de overheersende Rooms-katholieke macht in die tijd(1791), kun je ervan uitgaan dat de bijbel de basis heeft gevormd voor de grondwet.

opmerkelijk is wel dat de de een van de eerste grondwetten in Nederland de vrijheid van godsdienst is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

sommige wel zoals gij zult niet stelen en mensen vermoorden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De Grondwet is niet gebaseerd op de bijbel, maar wij leefden (en nog steeds) in een christelijke cultuur, dus mag je er van uitgaan dat deze cultuur wel van invloed is geweest bij het opstellen van de Grondwet.