Staat er in de wet iets over vreemdgaan?

13 jaar geleden
in: Wetgeving
12.4K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In films heeft het invloed op hoeveel geld de bedrogen partner krijgt bij een scheiding, maar of dat in het echt ook zo is, en of dat dan ook in Nederland/België zo is, weet ik niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In Nederland is dat niet zo. In andere landen is dat vaak zo omdat daar juryrechtsspraak is.

Het beste antwoord

Vroeger, toen het oude Burgerlijk wetboek nog van kracht was, werd overspel aanvaardt als grond voor een echtscheiding.

In de wet stond overspel/vreemdgaan omschreven als: 'Het hebben van vleselijke gemeenschap met een andere man of vrouw tijdens het huwelijk'

Deze bepaling werd echter op grote schaal misbruikt door het gebruik van "De grote leugen"

'De grote leugen' hield in dat, als twee gehuwde mensen beide een echtscheiding wensten, ze één van hen van overspel beschuldigden.

De beschuldigde kwam vervolgens niet op de terechtzitting opdagen en..verloor zijn/haar rechten en dus ook het proces..

En dus sprak de rechter de door beide verlangde scheiding uit.

Al gauw na de invoering van het Nieuwe Burgerlijk Wetboek werd een nieuwe scheidingsgrond geïntroduceerd, namelijk de zogeheten 'duurzame ontwrichting'

'De grote leugen' was nu niet langer noodzakelijk om te scheiden..en verloor haar 'bestaansrecht'

Overspel is niet strafbaar, dus staat er in het Wetboek van Strafrecht helemaal niets over.

Groet,

Ton
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Nee, volgens mij niet. Maar wordt wel gezegd volgens mij dat 't gewoon belachelijk is. Misschien in andere landen wel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In het wetboek van strafrecht staan zaken opgenomen die mensen niet mogen doen en die bestraft kunnen worden. Het bevat dus geen richtlijnen hoe mensen zich zouden moeten gedragen.

Op vreemdgaan staat geen straf en is derhalve niet opgenomen in het wetboek in Nederland.

Vreemdgaan kan wel een reden zijn om een relatie te verbreken.

Toegevoegd na 2 minuten:
Bedrogen partners zijn gevaarlijk. Van alle moorden wordt 13% gepleegd door echtgenoten/vaste partners en in de meeste gevallen is (het vermoeden van) ontrouw de reden. En moord mag niet volgens de wet.

Kortom, over vreemdgaan staat niets in de wet, maar over de mogelijke gevolgen wel ;o)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Som je overdrijft wel heel sterk. Mensen vermorden elkaar omdat de partner de tube tandpasta verkeerd uitknijpt. Dus je tanden maar niet poetsen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik kwam het percentage ergens online tegen. Ik vind het vrij hoog en zou het met een korrel zout nemen. Het was meer een bruggetje naar mijn conclusie. De conclusie in de laatste zin klopt natuurlijk wel. Niet Als rechterlijke ondersteuning nodig is om een relatie te beëindigen, dan telt vreemdgaan natuurlijk zeker mee.
Met vreemdgaan is op zich niets mis. Alleen stiekem of plotseling vreemdgaan is niet goed. Monogamie is geen deugd, en is zelfs tegen de aard van het beesie. Het behoort tot het cultuurgebeuren. In Suriname en Thailand is vreemdgaan heel normaal. In sommige islamitische landen wordt er heel negatief over gedacht.