Mag iemand die hier twee jaar woont met een internationaal rijbewijs hier in Nederland autorijden.

Mijn vriend heeft een vriendin uit Nigeria en is al twee jaar hier met een studenten visum en heeft een internationaal rijbewijs

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
1.4K

Het beste antwoord

Iemand uit Nigeria mag tot 185 dagen in ons land rijden met het Nigeriaanse rijbewijs. Daarna moet het Nederlandse rijbewijs behaald worden, door rijexamen af te leggen.

Als de Nigeriaanse vriendin al twee jaar met haar Nigeriaanse rijbewijs hier rijdt, komt dit feitelijk neer, op het rijden zonder geldig rijbewijs. Dit is uiteraard strafbaar. Echter dit heeft ook gevolgen als er schade wordt gereden. Een verzekeringsmaatschappij zal een evt tegenpartij wel uitkeren, maar vervolgens alle schade verhalen op de Nigeriaanse vriendin.
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Gaat u in Nederland wonen, dan kunt u nog een bepaalde periode gebruik maken van uw geldige buitenlandse rijbewijs. Deze periode is afhankelijk van het land waar u het rijbewijs heeft gehaald. Na deze overgangsperiode moet u een Nederlands rijbewijs hebben. In bepaalde gevallen kunt u uw buitenlandse rijbewijs omwisselen voor een Nederlands rijbewijs. De regels zijn als volgt:

Rijbewijs afgegeven in de EU of EVA
Is uw rijbewijs afgegeven in een land van de EU of EVA, dan kunt u hier nog tot 10 jaar na afgifte in Nederland mee rijden. Is uw rijbewijs ouder dan 9 jaar, dan mag u nog 1 jaar in Nederland blijven rijden met uw rijbewijs. Gerekend vanaf de datum van inschrijving in een Nederlandse gemeente.
Rijbewijs afgegeven buiten de EU of EVA
Is uw rijbewijs afgegeven in een ander land dan een EU of EVA lidstaat of op het Caribische deel van het Koninkrijk der Nederlanden, dan kunt uw rijbewijs nog tot 185 dagen na vestiging in Nederland gebruiken. In die periode moet u zorgen voor een Nederlands rijbewijs.

In uw geval zult u waarschijnlijk langs het gemeentehuis moeten gaan om een Nederlands Rijbewijs aan te vragen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een internationaal rijbewijs is een vertaling van uw rijbewijs. Daar een en ander afhangt van in welk land u het rijbewijs heeft gehaald, kan men voor de zekerheid de juiste inlichtingen verkrijgen bij een der ANWB-verkooppunten.