Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Heb je als buitenechtelijk kind ook recht op een deel van de ervenis ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
2.5K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wel zo aardig
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als 100% vast staat dat je een kind bent van de overledene,dan wel en anders moet het bewezen worden dat jij een kind bent van de overledene.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kijk maar naar de buitenechtelijke kinderen van Prins Bernhard!

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Ja als buitenechtelijk kind heb je altijd recht op een deel van de erfenis.
Als vader het kind heeft erkend en/of het staat in het testament, dan is het duidelijk.

Maar ook als een kind niet is erkend, wanneer er nooit contact is geweest tussen vader en kind of zelfs wanneer een vader nooit van het bestaan heeft geweten, bestaat er recht op een deel van de erfenis.
In tegenstelling tot wat sommigen hier denken.

Natuurlijk moet een kind middels een DNA-test kunnen aantonen dat de overledene de vader is.
Het heeft geleid tot een run op DNA-tests, want er blijken toch heel wat buitenechtelijke kinderen te zijn.
Het kan er toe leiden dat hele families "op de kop" gezet worden omdat er ineens meer kinderen blijken te bestaan, en de erfenis herverdeeld moet worden.

http://www.alimentatie.nl/page?2,795/Kinderen/dna-tests_leiden_vaker_tot_claims_op_erfenis

http://www.hoffspoor.nl/content/3/hoffspoor/49/actualiteiten/87/voordelige-erfbelasting-ook-voor-buitenechtelijk-kind

Toegevoegd na 39 minuten:
Rechters wijzen claims vrijwel altijd toe, volgens dit artikel.

http://vorige.nrc.nl/binnenland/article1917201.ece/www.stamos.nl
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

als je erkent bent, of in het testament staat wel.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ook niet erkende of zelfs onbekende kinderen hebben recht op een deel van de erfenis.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt!
Normaal gesproken wel. Maar in de praktijk is het soms lastig om je gelijk te halen en het nodig om een notaris in te schakelen.
Hopelijk helpen deze links je verder.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je niet erkent bent heb je geen recht op een ''kindsdeel''. Tenzij anders is vastgesteld in een testament.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ook niet erkende of zelfs onbekende kinderen hebben recht op een deel van de erfenis.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Bessy: Volgens mijn notaris is dit de gebruikelijke gang van zaken. Wetgeving betreft kindsdeel is enkele jaren geleden gewijzigd, misschien denk je aan de voormalige erfrechtwet..?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is dat volgens jou veranderd dan?
(min niet van mij hoor)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
yep, zal denk ik rond 2007 zijn geweest.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lizzzy, zou je dat even voor me willen uitzoeken? En met een link erbij? Ik heb bij mijn (korte) antwoord met 3 links al twee -ongemotiveerde- minnen staan...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Weet je dat zeker Lizzzy?
De gevonden artikelen van jjjjjj en mioj zijn uit 2008. ik wil ook wel graag een link met de wijziging zien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik ga morgen even proberen te bellen met mijn notaris voor je.
bij ons in belgié is het onherroepelijk als je in het trouwboekje staat vermeld als zogenaamd aangenomen kind ...tenzij der een testament is opgemaakt in uw nadeel .
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding