Kan ik klacht indienen tegen opzettelijke gehoorbeschadiging door vuurwerk?

Op oudejaarsnacht stonden wij met een groepje vrienden op de bus te wachten toen opeens een voorbijganger, opzettelijk een soort betonstrijker midden in onze groep gooide. Deze explodeerde op nog geen halve meter van onze oren. Iemand van ons had van te voren al ernstige gehoorschade en dit heeft vrijwel zeker ernstige gevolgen voor hem. Ook ikzelf en enkele anderen hebben duidelijk schade opgelopen. (laat staan wat er gebeurd was, indien deze op iemand zijn lichaam was ontploft). We weten wie deze persoon is. Zou het mogelijk zijn om (anoniem) klacht in te dienen tegen deze persoon?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

Elk jaar vallen er met Oud en Nieuw in Nederland helaas weer meer slachtoffers te betreuren door het afsteken van vuurwerk. Soms is het letsel blijvend, in enkele gevallen is het opgelopen letsel fataal. Bij letselschade is de kans groot dat de veroorzaker de schade van het slachtoffer zal moeten vergoeden. Hoe werkt zoiets nou?

Toename
Vorig jaar was er een toename van het aantal vuurwerkslachtoffers met 19%. Maar liefst 1100 vuurwerkslachtoffers werden behandeld op een Spoedeisende Hulpafdeling. Zo’n 5% van de slachtoffers moest na behandeling worden opgenomen in het ziekenhuis.

Illegaal vuurwerk
Professioneel vuurwerk dat illegaal is aangeschaft heeft daarbij gezorgd voor bijna een kwart van het aantal slachtoffers. Vuurwerk is illegaal als het meer dan de toegestane hoeveelheid kruit bevat en daardoor zeer gevaarlijk is. Illegaal vuurwerk veroorzaakt ook nog eens een ongezond harde knal. 30% van al het consumentenvuurwerk is onveilig, blijkt uit recente cijfers.

Bijna de helft van de slachtoffers weet niet of de letselschade is veroorzaakt door consumentenvuurwerk of illegaal vuurwerk. Ze zijn namelijk geraakt door vuurwerk dat door iemand anders is afgestoken. Als je wel weet wie het vuurwerk heeft aangestoken waardoor jij letsel hebt opgelopen, kun je diegene aansprakelijk stellen voor de geleden schade. De procedure die je daarvoor voert, is een dagvaardingsprocedure. Je doet er verstandig aan hiervoor een advocaat in de arm te nemen. Afhankelijk van de hoogte van de schade die je vergoed wilt zien, kan dit verplicht zijn.

Welke schade?
Als het op een juridische procedure aankomt, zal de rechter uiteindelijk bepalen, welke kosten die het slachtoffer heeft gemaakt door de veroorzaker vergoed moeten worden. De volgende schadeposten komen doorgaans in aanmerking:

gederfde inkomsten uit arbeid;
kosten in verband met juridische hulp;
kosten van revalidatie en re-integratie;
extra medische kosten als ziekenhuisopname en medicijnen;
reiskosten, bijvoorbeeld door ziekenhuisbezoek;
kosten van huishoudelijk hulp of thuiszorg;
smartengeld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Ja, je kunt een klacht indienen. Wanneer je het echter anoniem wilt doen, sta je erg zwak. De tegenpartij zal hoogst waarschijnlijk alles ontkennen. Vergeet ook niet dat de advocaat van de tegenpartij alle papieren mag doornemen. Jouw NAW gegevens alsmede de NAW gegevens van de getuigen zijn staan daarin vermeld. En aangezien de advocaat alles met z'n client zal doornemen, is jouw naam rap bekend bij de verdachte. Je kunt dus beter samen actie tegen verdachte ondernemen en gezamenlijk aangifte doen. Je staat dan veel sterker en er bestaat een grotere kans dat je schadevergoeding krijgt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je kan klacht indienen
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kan het via de strafrechtelijke procedure proberen op grond van mishandeling (art. 300 t/m 306 Wetboek van Strafrecht), waarvoor je een advocaat in de arm dient te nemen. Als dat niet lukt, kun je het via een civielrechtelijke procedure (civiel = burgers onderling) proberen (art. 6:162 BW; onrechtmatige daad).

Hiervoor moet aan bepaalde vereisten voldaan zijn, maar zo te lezen voldoet de situatie er zeker aan! Het gaat bij dit vraagstuk namelijk niet eens of de schade opzettelijk toe is gebracht, zodat je dit niet hoeft te bewijzen..

Schakel sowieso rechtshulp in, daar kunnen ze je van A tot Z helpen bij de procedure. Maak er zeker werk van, succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goede vraag dus een plus van mij..

Ja, je kunt een aanklacht tegen die persoon indienen.

Je kunt spreken van een poging tot doodslag, dan wel van (ernstige) mishandeling. (Poging tot mishandeling is niet strafbaar)

Je kunt anoniem aangifte doen..de kans is dan echter vrij groot dat deze zaak door de officier van justitie geseponeerd wordt omdat de 'verdachte' alleen maar hoeft te ontkennen of de aanklacht af te zwakken om verder onderzoek onmogelijk te maken.

Afzwakken kan bijvoorbeeld door te zeggen dat hij het vuurwerk per ongeluk liet vallen.

Maar waarom zou je anoniem aangifte doen? Je kunt veel beter met heel de getroffen groep die zaak aanhangig maken..

De dader kan toch moeilijk op elk van hen zijn wraak laten botvieren..

Succes hoor!

Groet,

Ton
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, je kan zeker aangifte doen.
Alle antwoorden hierboven geven al een goed antwoord.
Wel adviseer ik je om van je dokter een doktersverklaring te krijgen, waarin staat dat de gehoorsbeschadiging is gekomen van de betonstrijker.
Anoniem zal je niet lukken, aangezien je een aangever moet hebben voor het starten van een strafproces welke jijzelf bent in dit geval. Als je dit anoniem zal doen, zal je aangifte nooit verder behandeld worden en misschien willen ze de aangifte dan zelfs niet eens opnemen omdat het nutteloze tijd is als je jezelf niet bekend wilt maken. Er moet iemand zijn namelijk, die de procedure opstart en dat is een aangever door middel van een aangifte.