kan een amerikaanse militair veroordeeld worden voor oorlogsmisdaden in iraq/afghanistan?

bepaalde beelden die vrijgekomen zijn door wilileaks die aangeven dat ze vanuit een helikopter burgers blijken neer te schieten ( filmpje van een paar maanden terug,uitgezonden via het nieuws).

nou zijn er in nederland wel militairen geweest die problemen kregen omdat ze iemand neer hadden geschoten, maar hoe zit dat met amerikanen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

Ja, ze kunnen berecht worden.
Maar het is opvallend dat veel burger slachtoffers als "foutje" gezien worden.
Zo was er bijvoorbeeld een document over Amerikaanse soldaten die een heel huizenblok opbliezen, omdat er sprake was van een mogelijke terroristische dreiging.
De soldaten worden voor dit soort zaken vaak niet vervolgd, hoogstens worden ze een keer op de vingers getikt.
En dat is nou juist hetgeen wat zo veel mensen boos maakt over deze oorlogen, niemand wil namelijk een stel losgeslagen jongeren met geweren door zijn straat hebben lopen.

Dus helaas worden de soldaten vaak niet bestraft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Jazker. Dat is ook al gebeurd met amerikaanse militairen in Irak (marteling in Abu Ghraib gevangenis)