Je bent getrouwd. samen 4 kids. Vrouw vertrekt met kids naar frankrijk zonder jou om zich daar in te schrijven. Wat kan ik doen en zijn mijn rechten

Wat kan je als vader en wat zijn je rechten. Hoe is de regelgeving. Kun je je zomaar vestigen in frankrijk en je kinderen daar naar school sturen.?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (2)

als je vrouw het voogdijschap heeft over je kinderen, mag ze vertrekken... jou recht is om een omgangsregeling te treffen met betrekking tot je kinderen.. er staat nergens in de wet dat ze niet in frankrijk mag gaan wonen... wel dat jullie onderling een goede omgangsregeling moeten maken...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik neem aan dat jullie samen het gezag hebben over de kinderen aangezien jullie getrouwd zijn (waren jullie getrouwd bij de geboorte van de kinderen?)

Je vrouw mag absoluut niet zonder jou toestemming met de kinderen naar het buitenland. Ze onttrekt de kinderen aan jou ouderlijke macht. Het wordt zelfs internationale kinderontvoering genoemd. Al zal je ex dat misschien helemaal niet zo bedoelen.
Jij hebt als vader net zoveel rechten als de moeder, mits jullie samen het gezag hebben.

Je moet contact opnemen met het centrum IKO. Zij zijn een specialist op dit gebied en kunnen je goed adviseren.

In principe is het zo dat de kinderen terug moeten naar het land waar ze woonden en dat daar eerst goede afspraken worden gemaakt middels een rechter.
Dat betekend niet dat de rechter je vrouw zal verbieden om naar Frankrijk te gaan met de kinderen. Frankrijk is immers niet de andere kant van de wereld. Maar er zullen goede afspraken moeten komen.

Natuurlijk zou het voor de kinderen goed zijn als jullie hier samen zonder inmenging van autoriteiten uitkomen.