Wat gebeurt er als je vanwege opname moet stoppen met je opleiding?

Het gaat niet goed met me en steeds slechter en ik ga volgende week hiermee wel naar de dokter, maar nu ben ik bang dat het straks echt niet meer wil en ik niet verder kan met mijn opleiding, maar wat gebeurt er dan verder? Dan zit ik thuis of in een kliniek, maar ik heb wel leerplicht enzo.

Toegevoegd na 9 minuten:
De opleiding die ik nu doe, kan ik straks niet zomaar mee verder gaan. Mijn opleiding is veranderd en de hele methode en alles is veranderd. Als ik straks verder zou willen gaan, dan moet ik gedeeltelijk weer overnieuw beginnen. Op mijn school zijn wij nu de laatste die het doen. De klas onder ons, die doet al de nieuwe opleiding ervan.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
1.3K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
vecht voor jezelf.
het zal niet meevallen.
maar ik (en velen hier ) wens je succes en sterkte.
maak je niet te druk over de toekomst,de tijd zal het je wel leren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien valt het mee en hoef je niet te worden opgenomen.
Laat merken dat je liever door wilt gaan met je opleiding enzo.
Misschien zijn er medicijnen die je verder kunnen helpen.

Antwoorden (5)

ik herken dat probleem probeer zoveel mogelijk met je opleiding bezig zijn en laat je docenten zien dat je het wilt en ga een gesprek met ze ik hoop voor je dat alles goed komt:)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan ga je verder met je opleiding zodra dat weer wel gaat. Of er wordt een oplossing gezocht waarbij je thuis of in een kliniek toch nog kunt leren. Als je wegens (psychische) gezondheidsproblemen een tijdje écht niet naar school kan, staat echt niet de leerplichtambtenaar met een stok klaar om je alsnog te dwingen.

Zorg er éérst maar eens voor dat je geschikte zorg krijgt, je kunt ook niet goed leren als dat niet in orde is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Alhoewel een opleiding belangrijk is, is je gezondheid velen malen belangrijker! Oftewel, maak je er geen zorgen over.

Als je te ziek bent (fysiek of mentaal) om naar school te gaan, dan hoef je ook niet. Als dit langer duurt zal de school, eventueel samen met je ouders en de leerplicht ambtenaar op zoek gaan naar een manier waarop je toch verder kunt gaan met je studie tijdens je ziekte.

Je beschrijft dat je niet zomaar verder kunt gaan met je opleiding. Dit is iets wat je met je docenten moet bespreken, wij kunnen hierover niets zinnigs zeggen. Wat wel zo is, is dat docenten in dit soort gevallen graag willen meewerken.

Wat is het ergste dat kan gebeuren qua school? Dat je een jaar over moet doen? Vervelend natuurlijk, maar er zijn zoveel mensen die weleens blijven zitten, dat komt wel goed.

Zolang je nu eerst maar beter wordt, dan komt alles met je opleiding uiteindelijk wel goed.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
olifantje: stel dat je opgenomen wordt. Dan is de kans groot dat je je daarna een stuk beter zult voelen, makkelijker contacten maakt, makkelijker leert...
Als opname noodzakelijk is, zie het dan maar als een kans en gebruik die.
Vervelend dat je op die manier een hapering in je opleiding hebt, maar beter dat jij je beter voelt dan dat je op je tandvlees en doodongelukkig die opleiding probeert bij te benen, wat dan misschien ook niet eens lukt als je je zo ellendig voelt...

En als je opgenomen bent, is er of een schoolmogelijkheid via de kliniek (in sommige gevallen, en dan moet je vooral denken aan middelbare schoolopleidingen), of je bent vrijgesteld van de leerplicht.
(Ik was 16 toen ik opgenomen werd, een jaar, en ik heb toen nooit iets over die leerplicht gehoord. Ik was fulltime hard aan het werk aan mezelf.)

Sterkte!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het meeste dat ik kan zeggen, is al goed gezegd door anderen. Dus alleen een kleine aanvulling: als je je zorgen maakt over dat je opleiding straks veranderd is, kan je een gesprek aanvragen met je decaan. Die weet hoe dat soort dingen werken en kan je er alles over vertellen.
Waarschijnlijk kan je straks gewoon doorgaan en eventueel een paar vakken extra doen als die nodig zijn ivm de veranderingen. Daar zijn meestal regelingen voor, ook qua extra studiefinanciering krijgen als je langer over je opleiding doet. Als je vanwege je gezondheid (fysieke of geestelijke) nu een tijdje moet stoppen, houden ze daar gewoon rekening mee en zoeken ze naar een oplossing.