Mogelijke wet of de mogelijkeid om een wet aan te brengen. Zie verdere informatie.

Ik heb vaak de vraag gehoord of een leraar/lerares gemachtigd is om een mobiel (of andere persoonlijke belangen) af te pakken en bij weigeren een (zware) interne of uiterne straf op leggen? Ik zou graag willen weten of het wettelijk mag en als het niet zo is, is er dan een mogelijkheid om dit aan de orde voor meer duidelijkheid? te brengen.

Mvg adam090

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

Een en ander zal in het schoolreglement beschreven staan en daar heb je je aan te houden. Wil je er tegen gaan procederen via de gerechtelijke wegen, dan zal je met goede argumenten moeten komen en waarschijnlijk voor lief moeten nemen dat je leven op school geen pretje meer zal zijn.
jc54
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Als in de schoolregels bijvoorbeeld staat dat een mobiel afgepakt wordt bij gebruik in de les, dan zijn jij en je ouders impliciet akkoord gegaan met die regel door je in te schrijven op die school. De wet heeft hier niet zo veel mee te maken, je moet het eerder zien als een contract dat je bent aangegaan.

Dit hoeft dan ook niet speciaal in een wet te komen. Dat is ook veel te omslachtig, dan zou je iedere regel die op een school zou kunnen gelden moeten opnemen in het burgerlijk wetboek.

Overigens: wat bedoel je met een 'interne of uiterne straf'?