Wat voor regels zijn er betreffende het verhoor van getuigen?

Ik heb de afgelopen tijd veel gelezen over allemaal zaken die de betrouwbaarheid van getuigenverklaringen kunnen aantasten zoals suggestieve vraagstelling, stress, etc.
en vroeg mij af, moet de politie tijdens hun verhoren aan speciale regels voldoen om zulke dingen te voorkomen? en zo ja, welke?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Goeie vraag, dus een plus! Een getuigen kan worden verhoord door het politieapparaat. Men mag daarbij géén gebruik maken van: Martelen Strikvragen Suggestieve vragen Onthouding van slaap Onthouding van medicijnen Onthouding van voeding en water Wèl moet men zich onthouden van "woorden in de mond leggen" alsmede.. Andere dan genoemde feiten in proces verbaal opnemen. Groet, Ton

Suggestieve vragen zijn in ieder geval verboden, onthouding van slaap volgens mij eveneens. Eigenlijk is elke beïnvloeding strijdig met een eerlijke rechtsgang, maar begrijpelijkerwijs overtreden agenten de regels als ze overtuigd zijn van bij wie de schuld ligt en helaas leidt dit vaak tot valse veroordelingen.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100