Wat voor regels zijn er betreffende het verhoor van getuigen?

Ik heb de afgelopen tijd veel gelezen over allemaal zaken die de betrouwbaarheid van getuigenverklaringen kunnen aantasten zoals suggestieve vraagstelling, stress, etc.
en vroeg mij af, moet de politie tijdens hun verhoren aan speciale regels voldoen om zulke dingen te voorkomen? en zo ja, welke?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

Goeie vraag, dus een plus!

Een getuigen kan worden verhoord door het politieapparaat.

Men mag daarbij géén gebruik maken van:

Martelen

Strikvragen

Suggestieve vragen

Onthouding van slaap

Onthouding van medicijnen

Onthouding van voeding en water

Wèl moet men zich onthouden van "woorden in de mond leggen" alsmede..

Andere dan genoemde feiten in proces verbaal opnemen.

Groet,

Ton
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Suggestieve vragen zijn in ieder geval verboden, onthouding van slaap volgens mij eveneens.
Eigenlijk is elke beïnvloeding strijdig met een eerlijke rechtsgang, maar begrijpelijkerwijs overtreden agenten de regels als ze overtuigd zijn van bij wie de schuld ligt en helaas leidt dit vaak tot valse veroordelingen.