Dat betekent eigenlijk in welke 'rol' de persoon er is, in welke 'functie'. Een agent die de verdachte begeleidt, is erbij in de hoedanigheid van agent. Heeft diezelfde agent echter geen dienst, en staat hij op straat te kijken als nieuwsgierige burger, dan is hij er in de hoedanigheid van geinteresseerde burger. Als onze vriend Moskowickz een verdachte moet verdedigen, is hij er in de hoedanigheid van advocaat. Maar als Moskowickz later een ledenavond bezoekt van de zijn tafeltennisvereniging, dan bezoekt hij die avond in de hoedanigheid als lid zijnde.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wanneer iemand schuldig lijkt een misdrijf te hebben begaan, zonder hard bewijs, is deze persoon een verdachte. Afhankelijk van de aard van een zaak kunnen verschillende verdachten ontstaan, dit zijn dus allemaal personen die op de plaats delict aanwezig waren en geen goed alibi kunnen geven. Ook een persoon die door getuigen wordt aangegeven als zijnde aanwezig op het tijdstip van het misdrijf, wordt door deze getuigenis verdachte.
wanneer een verdachte formeel is berecht, wordt hij /zij de beschuldigde en daarmee de dader indien dit zo geoordeeld werd.
amc
13 jaar geleden
ik ben een familie lid van een verdachte maar heb niets met de zaak mee te maken. Ik werd verhoord om te kijken of deze verdachte me iets had verteld over de zaak. Dus mogen ze me tocg niet als verdachte neerschrijven?
ps: ik ben de gast.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zo is het in de wet omschreven:

Wetboek van Strafvordering
Artikel 27
[1.] Als verdachte wordt vóórdat de vervolging is aangevangen, aangemerkt degene te wiens aanzien uit feiten of omstandigheden een redelijk vermoeden van schuld aan eenig strafbaar feit voortvloeit.
[2.] Daarna wordt als verdachte aangemerkt degene tegen wien de vervolging is gericht.

Kennelijk wordt u verdacht van het plegen van een strafbaar feit.

U geeft aan dat u verhoord bent. Voor het verhoor moet aangegeven zijn in welke hoedanigheid u daar zat. Kan zijn dat u toen al als verdachte bent gehoord. In dat geval moet u ook gewezen zijn op uw zwijgrecht, vet inschakelen van advocaat etc.

Kan ook zijn dat u nav het verhoor, waar u misschien zat als getuige, later bent aangemerkt als verdachte.

Als u wilt weten hoe het precies zit, kunt u het beste contact opnemen met de agenten, die de zaak draaien. Als u contact opneemt met het algemene telefoonnummer van de politie: 0900-8844 kunt u vragen, of u door een van deze agenten teruggebeld wordt.
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
Een mens vervult in het dagelijks leven vele 'rollen'. Zo kun je b.v. in de hoedanigheid van leerling, student of in de hoedanigheid van leerkracht 'op school' zitten.

Maar b.v. ook in de hoedanigheid van b.v. concierge of tuinman.

Thuis kun je in de hoedanigheid van een ouder ouder zijn, maar ook b.v. in die van kind.

In de rechtzaal kun je zijn in de hoedanigheid van rechter, officier van justitie, gerechtsdeurwaarder, raadsman/vrouw, dus advocaat...èn in de hoedanigheid van verdachte.

In de hoedanigheid van verdachte betekent dus dat iemand op een bepaalde plaats de 'rol' van verdachte innneemt.

Groet,

Ton