Wanneer ben je handelingsbekwaam en tot wanneer zijn je ouders financieel verantwoordelijk (Wettelijk)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

Je bent handelingsbekwaam vanaf de dag dat je 18 wordt. En anders dan vaak wordt gedacht zijn je ouders dan ook direct *niet* meer financieel verantwoordelijk.

Je leest vaak dat ouders financieel verantwoordelijk zijn tot je 21 bent, maar dat berust op een misverstand. Ouders hebben tot die tijd een onderhoudsplicht, maar dat is wat anders. Financieel verantwoordelijk zijn betekent dat de ouders aangesproken kunnen worden om schulden van het kind te betalen. Dat houdt op bij 18.

De onderhoudsplicht daarna houdt in dat ouders je bijvoorbeeld niet mogen laten verhongeren. Maar dat betekent niet dat ze je rekeningen moeten betalen. Ze mogen bijvoorbeeld ook, als je zo diep in de problemen zit dat je jezelf niet kunt onderhouden, je onderdak en voedsel bieden.