Hoe kon het west-Friese water aan de eisen voldoen?

We horen vaak dat we trots mogen zijn op de hoge kwaliteit van ons drinkwater. Daar worden zeer strenge eisen aan gesteld. Leidingwater zou daardoor zuiverder en veiliger zijn dan veel flessenwaters.

Tot zover de theorie.

In de praktijk bleek het mogelijk en toegestaan, dat Vitens jarenlang drinkwater leverde dat zo veel organische zuren bevatte, dat het water er zichtbaar door verkleurde en zich merkbaar anders gedroeg.

Hoe kon dat samengaan met die zogezegd uiterst strenge kwaliteitseisen?

Zie http://www.goeievraag.nl/vraag/drinkwater.104044
en
http://dewerelddraaitdoor.vara.nl/Video-detail.628.0.html?&tx_ttnews[tt_news]=18926&tx_ttnews[backPid]=626&tx_ttnews[cat]=146&cHash=7e9c8880f5c71b32056707c65ce0c977

Cryofiel
13 jaar geleden
in: Wetgeving
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1 Goede vraag, ik vroeg me ook al af waarom wat er nu uitgekomen is met Vitens eigenlijk een goede verklaring is. Kookvertraging, waar ze nu over spreken in hun eigen verklaring is wat ze in het Engels superheating noemen, dat vind ik een vreemd verschijnsel voor gewoon drinkwater (met mijn zeer beperkte wetenschappelijke kennis), het komt op mij over alsof er nu gedistilleerd water uit de kraan komt, want volgens mij werkt kookvertraging niet met water waar natuurlijke onzuiverheden in zitten (mineralen en zouten).

Antwoorden (1)

Het kan alleen als er een andere kant opgekeken wordt, en de zogenaamde strenge eisen, dienen als een soort dekmantel, waaronder er veel gesjoemeld wordt.
Als voorbeeld noem ik ons bedrijf, een voedings verwerkend bedrijf, ook met hele strenge eisen, die als je binnenkomt hangen te etaleren aan de muur, en ook aan de klanten getoond worden, die ons bedrijf een bezoek brengen.
Maar er is ook een hele andere kant, een vwa die zijn ogen sluit, waardoor dingen gebeuren die het daglicht niet kunnen zien.