Is er een wettelijk vastgestelde termijn voor 'redelijke levensduur van een laptop'?

Op een laptop is 2 jaar garantie geveven. Na 3 jaar gaat ie stuk. Mag je wettelijk gezien verwachten dat een laptop 5 jaar meegaat?

Zodat je kunt eisen dat er 40% van de reparatiekosten af gaan.

Consumentenrecht verteld ons immers dat je uit mag gaan van een redelijke levensduur, ongeacht de garantietermijn die een fabrikant stelt. (Al zal het wel zo zijn, dat je binnen die termijn altijd 100% terug krijgt van de kosten.)

Hoogstwaarschijnlijk is 't moederbord kapot. Dat kost (schatting) 250 euro. Ik vind dat daar 40% vanaf moet, omdat je uit mag gaan van een redelijke levensduur - en dat is voor een laptop m.i. 5 jaar - en omdat er nu 60% van die redelijke levensduur is verstreken. Is daar jurisprudentie over?

http://www.goeievraag.nl/vraag/verschijnt-geheel-beeld-laptop-hd.104257

Toegevoegd na 2 minuten:
Voor de goede orde: de fabrikant weigert 40% van de geschatte kosten voor zijn rekening te nemen. Wat is de kans de zaak te winnen (dat je 40% terugkrijgt) in een rechtzaak?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
2K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
330?? Dan kan je beter een nieuwe kopen, als ie ouder is dan 3 jaar...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De kernvraag word dan, wat verstaat men onder gebruik ?
Als jij dag en nacht je laptop aan hebt staan, dan kom je sneller aan de wettelijk verwachte levensuren.
Bijvoorbeeld dat philips zegt: deze lamp heeft een levensduur van 1000 branduren.
Als je de lamp aanlaat staan, dag en nacht, bereik je zo de 1000 uur.
Dat geld uiteraard ook voor je laptop.
Het word dus moeilijk aan te tonen, of jij je laptop normaal hebt gebruikt, of deze dag en nacht hebt laten aanstaan.
Maar het advies, om toch even na te vragen wat mogelijk allemaal is, zou ik zeker proberen.
Nooit geschoten is altijd mis...

Het beste antwoord

Een laptop heeft een wettelijke levensduur van 5 jaar

http://mens-en-samenleving.infonu.nl/diversen/54156-alles-over-garantie-en-de-levensduur-van-een-apparaat.html

Dus je hebt wel iets in handen. Informeer even bij de jurofoon of bij een wetswinkel. Beiden geven gratis juridisch advies
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou vraagsteller willen afraden op infonu af te gaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar kloppen de genoemde jaartallen dan niet? Die zijn niet wettelijk?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Met zekerheid kan ik alleen zeggen dat op het moment dat je zelf iets over een onderwerp weet en je er bovendien iets over leest op infonu, je altijd cruciale fouten ziet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En ik vrees bovendien dat het opnemen van de lijst met jaartallen veel te resoluut is geweest van de schrijver van het artikel. Er is niet te zeggen dat dit zo algemeen geldend klopt, zeker niet omdat je laptops hebt vanaf zeg maar 300 tot 5000 euro.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik raad je aan om eens te kijken op: http://blog.iusmentis.com/tag/garantie Mmm.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zo, da's fijn! Daar staat zelfs dat je recht hebt op gratis reparatie binnen de economische levensduur. Bij een andere artikel zegt ie trouwens dat de economische levensduur van een computer '2 a 3 jaar' is (helaas zonder verwijzing naar een wet o.i.d.). Volgens mij klopt dat echter niet.
Gemiddeld moet de gecombineerde computeronderdelen bij normaal gebruik in een laptop of computer m.i. 5 jaar meekunnen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik weet ook zelf iets over het onderwerp, de link is alleen ter informatie.
Als ik het niet zou weten dan zou ik het er niet neerzetten (of ik zou er bij zetten, volgens deze link o.i.d.) Het betekend niet dat in alle defecten hier onder vallen. Bepaalde onderdelen hebben een kortere levensduur (bijvoorbeeld een accu)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, alleen in dit geval gaat het inderdaad wel om de economische levensduur en een laptop van 300 euro heeft een andere levensduur dan een van 4000 euro.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit was er eentje van zo te zien ±675 euro (ruwe schatting).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan kom je (even puur mijn mening) toch al gauw richting die vijf jaar. Probleem is wel dat je dat niet categorisch kunt beweren zonder meer basis dan mijn bescheiden mening. Tweede probleem is en blijft dat de economische waarde niet hoeft te gelden voor het gehele apparaat. Toch lijkt me dat een moederbord ook wel vijf jaar moet kunnen meegaan, zelfs bij intensief gebruik. Misschien heb je deze al gelezen Mmm, maar anders heb je er denk ik wat aan: http://www.consuwijzer.nl/Uitgelicht/Garantie?WT.srch=1&WT.mc_id=Thema%27s&Algemene%20voorwaarden&WT.seg_1=garantie&gclid=CNif_Z6TmaUCFQSEDgodpk90Gw
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee die had ik nog niet gelezen, thx.

Andere antwoorden (2)

Je hebt nog steeds rechten, heb ik gister op tv gezien, neem contact op met winkel of fabrikant
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
"Je hebt nog steeds rechten."
De vraag was *hoeveel* wettelijk/afdwingbare rechten in onderhavig geval.
De wet spreekt slechts over de verwachting die je redelijkerwijs als koper van een product mag hebben. Helaas geeft de wet geen opsomming van producten en de minimale verwachting die qua levensduur mag hebben, dit is te specifiek afhankelijk van de situatie en de omstandigheden van het geval.

Zo kan je ervan uitgaan dat een laptop van 350 euro die dagelijks intensief gebruikt een kortere levensduur zal hebben dan een veel duurdere uitvoering die nauwelijks wordt gebruikt. Het is dus niet op voorhand te zeggen wat precies je kansen zijn bij een eventuele procedure.