Wat zou de aanklacht zijn als iemand een ander zich dood laat schrikken?

Expres laten schrikken, niet per ongeluk. Bijvoorbeeld als iemand, omdat m dat grappig lijkt, verkleed als 'de dood' buiten voor een raam van een bejaardenhuis gaat staan.. en een bejaarde schrikt zich letterlijk dood..

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wetgeving
3.6K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Met ook als doel de ander dood te laten gaan, of gewoon bedoeld als grap?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alleen bedoeld als grap..

Het beste antwoord

Vanaf de stoel van de bejaarde is het misschien luguber om het te aanschouwen en kan tot paniek en in jouw hypothetische vraag zelfs tot de dood van iemand leiden.
De dader wil de bewoners van het bejaardenhuis expres laten schrikken, hij doet dit met voorbedachte rade, maar nooit met de intentie, en die is ook niet aannemelijk te maken voor de rechtbank, om iemand zich dood te laten schrikken. Dus moord met voorbedachte rade is uitgesloten, doodslag dito...Voor beide delicten moet het aantoonbaar zijn dat de dader OPZETTELIJK iemand van het leven wilde beroven. Maximaal wat een OvJ kan eisen is dood door schuld, verwijtbare schuld. Art 307 wetboek van strafrecht. Zelfs artikel 300 wetboek van strafrecht is niet uitgesloten, eenvoudige mishandeling die de dood tot gevolg heeft.

Ergo hij wordt vervolgt conform art. 307 in het meest zware geval óf conform art. 300 in het minst zware geval.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Mocht blijken dat dit een vooropgezet plan was om iemand zich letterlijk dood te laten schrikken, dan is hier sprake van moord. In een ander geval zou het doodslag kunnen zijn, maar dat zou juridisch nogal moeilijk staande kunnen worden gehouden.
AWM
14 jaar geleden
Hierover staat niets in het wetboek van strafrecht. Dood door schuld is niet te bewijzen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als de bewijslast geen issue is (bijvoorbeeld omdat de dader is betrapt, de dader geeft openheid van zaken en bekent alles inclusief zijn plan om iemand hierdoor om het leven te brengen) dan is inderdaad moord de juiste tenlastelegging.

In andere gevallen (de dader geeft bijv. aan dat hij een grap wil uithalen) wordt het heel moeilijk om uberhaupt een tenlastelegging te hebben. Immers, je zou niet eens meer verkleed over straat kunnen lopen zonder risico van een (zware) straf.
itsme
14 jaar geleden
Uit je casusinformatie: “ Omdat hem dat grappig lijkt,” kun je opmaken dat de verdachte niet de boze opzet had tot het doden. In beginsel ontbreekt daarmee het element ‘opzet’, wat nodig is voor een veroordeling voor doodslag of moord.

Echter, wanneer de verdachte wist of geacht kon worden te weten dat zijn handelen de dood van de ander tot gevolg kan hebben, dan is mogelijk sprake van voorwaardelijke opzet. De (aanmerkelijke) kans dat de ander overleed is in dat geval door de verdachte aanvaard en heeft hem er niet van weerhouden zijn daad te plegen. En is dat alsnog sprake van een opzet (hoewel in een minder sterke vorm. Een veroordeling voor moord of doodslag is dan wel mogelijk.

Een veroordeling voor moord vereist tevens ‘de voorbedachte raden’, ofwel: de schrikactie moet de uitvoering van een vooropgezet plan zijn. Is hiervan geen sprake, dan is een veroordeling voor moord onmogelijk.

Als je uitgaat van het feit dat verdachte niet de opzet had (of voorwaardelijke opzet) tot het doden van de ander, dan lijkt 'dood door schuld' (artikel 307 Wetboek van strafrecht) het meest gepast als primaire tenlastelegging. Of het hier tot een veroordeling zou komen is lastig in te schatten. De verwijtbaarheid is hier het belangrijkste criterium.

Wat de aanklacht zou zijn in bovenstaande gevallen in natuurlijk aan de OvJ en afhankelijk van bovenstaande omstandigheden, hoewel ik me kan voorstellen dat, wanneer geen opzet aanwezig was, een beleidssepot een reële optie zou zijn voor de OvJ.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kunt ervan uitgaan dat degene die iemand laat schrikken niet de opzet heeft om de ander te doden, maar dat dit wel het gevolg is geweest van zijn bewust gewild handelen.

Omdat moord en doodslag beiden een opzetdelict is, en de opzet op de dood waarschijnlijk ontbreekt, zul je uitkomen op dood door schuld (art 307 Sr):

1. Hij aan wiens schuld de dood van een ander te wijten is, wordt gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste 2 jaren of geldboete van de vierde categorie.
2. Indien de schuld bestaat in roekeloosheid, wordt hij gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste 4 jaren of geldboete van de vierde categorie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Misschien is hierbij nog de beste vraag, is het überhaupt mogelijk om je dood te schrikken. Het antwoord is nee.
Doodschrikken is gewoonweg niet mogelijk.
Door het schrikken treden er wel allelei lichamelijke reacties op, dezelfde reacties als bij stress.
Het is wel bekend dat langdurige stress tot de dood kan leiden, maar niet direct.
Dus er is misschien sprake van ongepast gedrag en misschien is het mogelijk om op basis daarvan een aanklacht te formuleren. Maar omdat de dood niet een direct gevolg kan zijn van een schrikreactie, kan de dood die volgt op het feit dat je iemand hebt laten schrikken niet met elkaar in verband worden gebracht en kan deze dus ook niet ten laste worden gelegd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De vraag of iemand zich dood kan schrikken is hier al eerder gesteld.. Uit de toen gegeven antwoorden maak ik op dat dit wel kan..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zeg niet dat mijn antwoord dé waarheid is, dit is wat ik erover weet en zo heb geleerd.
Als er andere theorieën over bestaan, ben ik daar natuurlijk zeer benieuwd naar, ik ga ook zeker eens kijken naar die vraag.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@m0nieKie ik waardeer je antwoord wel.. ik vroeg me ook af of je dood schrikken überhaupt kan.. op de antwoorden hier afgaand denk ik wel, maar het blijft wel de vraag hoe betrouwbaar die info is..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@annna: Dank je wel, fijn dat je het waardeert.
Ik heb die betreffende vraag nog eens bekeken en het bijbehorende artikel gelezen. En het 'experiment' wat erin genoemd is ken ik ook.
Alleen gat het in het artikel meer om of je kunt sterven van angst.
Dan kom ik weer terug op mijn eerdere stelling, dat stress uiteindelijk tot de dood kan leiden (angst en schrikken zijn vormen van een stressreactie), maar de stress moet wel langdurig zijn en niet kortdurend zoals bij een schrikreactie vaak het geval is.
Maar ik ben gelukkig ook niet alwetend, maar dit is wat ik er wel van weet en in mijn ogen is het niet mogelijk. Dus het is wachten op de eerste rechtzaak (ik heb echt lopen zoeken maar er heeft voor zover ik heb kunnen nagaan, in ieder geval in Nederland, nooit een dergelijke zaak plaatsgevonden) tegen iemand die een ander dood heeft laten schrikken, ik denk dat we pas dan zeker van het antwoord kunnen zijn.
Onopzettelijke doodslag (België). Hoe dat in Nederland zit weet ik niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De aanklacht zou kunnen luiden ,"een te groot gevoel voor humor en/of een te rijke fantasie".
Het is best lastig om iemand zo te laten schrikken dat dit de dood tot gevolg heeft, of iemand zo te laten lachen dat hij stikt.
Vaak is er dan al meer aan de hand, het laten doodschrikken is dan eigenlijk een natuurlijke dood, ten gevolge van onderliggend lijden of gebrek.
Wanneer mensen werkelijk opzettelijk iemand enorm laten schrikken , waarvan met weet dat deze persoon een broze gezondheid heeft, voelt als misdadig aan.
Toch zal het vrijwel onmogelijk zijn een dergelijke persoon te vervolgen, omdat de plaaggeest het niet aan te rekenen is dat de geplaagde een broze gezondheid heeft,
wel zou de plaaggeest verweten kunnen worden dat hij niet voldoende rekening heeft gehouden met zijn zieke medemens.
De wijze waarop met zieke mensen omgegaan wordt door sommige professionals levert m.i. al lethale gevolgen op.
Mensen die uren moeten wachten voordat ze "mogen "plassen ed. geeft zoveel ergernis, dat dat het leven flink kan bekorten.
De soms erg geplaagde mensen in verpleeg- en verzorgingstehuizen maken zoveel mensonterends mee,
dat als er "een man met de zeis"
zou verschijnen , dit eerder als een komisch intermezzo wordt opgevat dan als een serieuze reden tot lethale paniek.
Ik geef hiemee mijn mening weer, welke echter wel op veel
inside info is gebaseerd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
TBS

(Tegen Bewust Schrikken)