Met auto in slip geraakt door modder op de weg van landbouwer auto total loss wie betaald mijn onkosten??

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
2.7K

Het beste antwoord

Uitzoeken of landbouwer familiale verzekering heeft.
Ook moet de staat van de wegen goed zijn ,anders kan de desbetreffende gemeente aansprakelijk worden gesteld!

Alleszins p.v . laten opmaken door politie!

Toegevoegd na 3 uur:
U moet een schriftelijke verklaring hebben ,die opgesteld is van de politie als bewijsstuk .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
politie is er bij geweest ,binnen 10 min.volgde een motorrijder ging er ook onderuit.politie is bij de landbouwers geweest en geven elkaar de schuld !!Voor de politie houd het hier op!!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hier gaat de politie in de fout.
U moet een schriftelijke verklaring hebben ,die opgesteld is van de politie als bewijsstuk ,voor schade te kunnen verhalen bij verzekering,boer,gemeentebestuur!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En hier gaan we mee beginnen ,weet ik hoe het afloopt meld ik het zeker .
Allemaal bedankt voor het mee denken..........

Andere antwoorden (11)

Degene die, gezien de omstandigheden op de weg, de auto met te hoge snelheid over de modderstroom heeft laten rijden draait voor de kosten op.
itsme
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Plus, kort en bondig !
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
Anticiperen. Snelheid aanpassen aan de omstandigheden. Je draait er zelf voor op.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ precies@loek037
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
jij zelf...
jij bent diegene die op de weg reed, en je moet ten allertijden voorbereid zijn dat wegen vuil kunnen zijn...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
t zou kunnen dat je de boer gedeeltelijk aansprakelijk kan stellen als er geen gevarenbord geplaatst was, maar in feite blijf je zelf verantwoordelijk.
Al is dat modderbord tegenwoordig verplicht, alleen door de aanwezigheid van een bord voorkom je geen ongelukken. Dat blijft toch een zaak van gezond verstand.

Ik ben tegen een boom geklapt, kan ik nu de gemeente aansprakelijk stellen dat ze die boom op een (voor mij) gevaarlijke plek niet eerder gekapt hebben...?

beetje overdreven lijkt me.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De landbouwer is als hij een spoor van modder op de weg achterlaat,verplicht deze op te ruimen.
In ieder geval een waarschuwingsbord te plaatsen,met slipgevaar.
Aan de andere kant heeft U als automobilist zelf ook een stukje verantwoording.
U rijdt in een buitengebied,en weet dat U in deze tijd zoiets kunt verwachten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als het een openbare weg is en de landbouwer heeft GEEN waarschuwingsborden voor slipgevaar geplaatst, dan is de landbouwer vaak met succes aansprakelijk te stellen.
Dus is het zaak het politierapport/ onderzoek af te wachten.
Is er geen politie bij geweest en zijn er geen getuigen , dan wordt het lastig.......
Is het een eigen weg van een landbouwer, dan kun je er van uitgaan dat nu veel mest wordt uitgereden en is het aanpassen van de snelheid logisch.
Weliswaar moet je altijd de snelheid op de wegomstandigheden aanpassen , maar is er modder vlak na een bocht en is het veel, dan slaat het profiel van je autobanden dicht en dan is rijden met welke snelheid dan ook soms onmogelijk.
Zelf woon ik in agrarisch gebied en dan is het uitkijken geblazen.
Het eerste antwoordt is deels waar, je moet altijd je snelheid aanpassen maar de landbouwer moet EN waarschuwingen plaatsen EN direct daarna de weg schoonmaken.
Doet hij dit niet dan is hij aansprakelijk te stellen.
Veel hangt af van of je bewijs vam de situatie hebt (politie erbij, getuigen, ontbreken van waarschuwingsborden enz.)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De boer is verantwoordelijk voor het gevaarlijk bevuilen van de weg. Hij had dit schoon moeten maken en zo lang de weg vuil was had hij de weggebruikers op het gevaar moeten wijzen middels borden.
Alle antwoorden hier die zeggen dat jij zelf verantwoordelijk bent, kloppen niet. Ze weten duidelijk niet hoe het juridisch in elkaar steekt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@gradje
Fout, fout, fout? Beetje minder fout kan ook wel hoor. Je spreekt jezelf tegen. Hier heb je het over eigen schuld en in je antwoord heb je het over medeverantwoordelijkheid. Uit ervaring weet ik dat een boer verantwoordelijk was voor de schade die ontstaan was na een ongeluk op een met kuil bevuilde weg. De boer had verzuimd een duidelijk bord te plaatsen waarop stond dat hij aan het kuil rijden was en dat daardoor kuil op de weg kon komen. Hij moest schade aan een auto, een scooter en de kleding van het meisje op die scooter vergoeden.
Zoek uit wie de wegbeheerder is en of deze waarschuwingsborden heeft laten plaatsen.
Als je de fout in bent gegaan aan het begin van de drek zou daar nog een kans voor je liggen.
Als je al een tijd door de drek hebt gereden en toen de slip in bent gegaan wordt het een moeilijk verhaal. Als de boer te traceren is die eea is verloren/heeft uitgereden kan je proberen die aansprakelijk te stellen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In het algemeen dient u de weg te kunnen overzien en uw motorvoertuig tijdig tot stilstand te kunnen brengen op
het vrije weggedeelte en uw snelheid aan te passen.

U kunt op uw klompen aanvoelen dat u in een gebied met agrarische bestemming extra alert moet zijn ivm het verweiden van vee, het uitrijden van mest, bieten of aardappelencampagne
.
Vaak zet men borden uit om dat aan te geven.
Bedenk ook dat er meerdere landbouwers of veeboeren van de openbare weg gebruik maken met tractoren en landbouwwerktuigen.

En indien u iemand aansprakelijk wilt stellen dan dient u
wel de juiste persoon voor u te hebben.
Onderzoek kan ook aantonen dat u te hard reed op banden met onvoldoende profiel, of niet bevoegd was om te rijden.

Vernemen we nog hoe het afgelopen is?
Dat maakt de vraag compleet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In geval van schade door vervuiling van het wegdek kunnen er 3 aansprakelijken zijn:
1 de directe veroorzaker (bestuurder van het voertuig). Als die zijn rijgedrag niet (voldoende) heeft aangepast aan de redelijkerwijs te verwachten of waar te nemen slechte omstandigheden op de rijweg, dan draagt hij (mede)verantwoordelijkheid voor het ontstaan van de slippartij, aanrijding en dus de schade.
2. de vervuiler. die mag wel met zijn voertuigen van de openbare weg gebruik maken, maar hij mag ze niet bevuilen en daardoor een gevaar creëren voor de overige weggebruikers. gebeurt dat onvermijdelijk toch (zoals bij landbouwverkeer) dan heeft hij de wettelijke plicht de vervuiling zo snel als mogelijk te verwijderen. doet hij dat niet, dan draagt hij (mede)verantwoordelijkheid voor de gevolgen.
3.de wegbeheerder. de wegbeheerder is verplicht goed onderhoud te plegen aan de wegen die aan zijn zorg zijn toevertrouwd. als blijkt dat er sprake is van een vervuiling, veroorzaakt door een onbekend gebleven derde, waarvan hij in alle redelijk op de hoogte had kunnen zijn (als hij zijn verplichtingen als goed wegbeheerder correct was nagekomen), moet hij die vervuiling meteen (doen) verwijderen. doet hij dat niet, dan kan hij dus (mede) verantwoordelijk zijn voor de schade.
als schadelijder zul je dus een aantal feiten moeten aantonen om je schade volledig vergoed te krijgen:
1. de slippartij ligt niet aan het eigen rijgedrag
2. de gegevens van de vervuiler
3. de vervuiler heeft niet aanstonds de troep opgeruimd
eventueel, als de vervuiler onbekend is:
4. de wegbeheerder kon van de situatie op de hoogte zijn
5. de wegbeerder is zijn verplichting onvoldoende nagekomen.
Het is geen gemakkelijke opdracht. Ik wens je daarbij veel succes. Heb je een rechtsbijstandverzekering, meld de zaak daar dan aan. die hebben meer met dat bijltje gehakt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jij moet de kosten zelf betalen. Het is lekker makkelijk om zelf onverantwoord over een weg van een landbouwer te rijden en dan de schuld in zijn schoenen te schuiven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waar staat in de vraag dat de vraagsteller onverantwoord over een weg van een landbouwer reed?
Lekker makkelijk zo'n antwoord...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je slipt niet zomaar hoor. Op een weg van een landbouwer weet je dat je rustig moet rijden, omdat de weg smaller is en omdat er drab ligt. Niemand (landbouwer) heeft hem verplicht daar te rijden, dus kan je landbouwer ook niet de schuld krijgen.