Hoeveel extra vrije schooldagen kunnen seizoensgebonden ondernemers nemen om vakantie te houden?

Mijn zoon zit in HAVO 5, zijn teamleider zegt dat hij geen extra verlof mag. Hoe zit dit nu wettelijk?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (4)

Hij mag 10 extra vrije dagen opnemen als jij kunt aantonen dat je ondernemer bent
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je bent ondernemer. Dan bepaal je toch zelf wanneer je vrij neemt. Als je in loondienst bent zit je vast aan het aantal dagen dat je hebt en deze kunnen in een seizoensgebonden onderneming bepaald worden.
ronron1212
13 jaar geleden
Het is zo dat er naar meerdere factoren mee spelen. Resultaten, ongeoorloofd verzuim en leeftijd. Wanneer je zoon onder de 18 is mag je max 10 dagen ziie onder:

Een paar dagen eerder op vakantie, op een doordeweekse dag naar een pretpark: veel kinderen blijven wel eens weg als ze eigenlijk naar school moeten. Dit mag meestal niet. Een leerplichtig kind moet gewoon alle lesuren volgen. Voor extra vrije dagen moeten de ouders toestemming vragen aan het schoolhoofd.
Een kind kan buiten de schoolvakanties bijvoorbeeld vrij krijgen voor een religieuze feestdag, of voor een bruiloft of begrafenis van een familielid. Vraag op tijd toestemming aan het schoolhoofd. Doet u dat niet, dan geldt dat als spijbelen. U kunt dan een geldboete krijgen.

Er zijn ouders die door hun beroep geen vrij kunnen krijgen tijdens de schoolvakanties. Zij kunnen het schoolhoofd om maximaal tien vrije dagen buiten de schoolvakanties vragen. Hebt u meer dan tien dagen per jaar nodig? Dan moet de school de mening vragen van de leerplichtambtenaar.

maar als de eerste factoren meespelen dan kan het meewegen in de beslissing
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Havo 5 is het examen jaar. Daar zitten al veel vrije dagen extra in vergeleken met andere jaren.
Maar ook juist veel dagen die een leerling niet kán missen ivm me toetsen ed.

Ik denk dat het erg afhangt van wélke dagen je vrij vraagt.

Het is dan wel wettelijk geregeld dat je kind buiten de vakantie´s om 10 dagen vrij mag, maar het moet ook verantwoord zijn vanuit het lesprogramma op school.
En dat is iets wat de school beslist.