Wanneer heb je een rechtvaardige oorlog?

En is er wel een rechtvaardige oorlog geweest en wie bepaalt dit?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

Niemand bepaalt of een oorlog rechtvaardig is. Dat komt, omdat zoiets niets meer dan een mening is.
In de VS (en niet alleen daar) zijn mensen er hopeloos over verdeeld, of de inval in Irak een rechtvaardige oorlog was of niet. De een vindt het dus rechtvaardig, de ander onrechtvaardig.

Om te bepalen of een oorlog rechtvaardig is, zul je je o.a. af moeten vragen, of het doel wat je met die oorlog wilt bereiken, de ellende van die oorlog waard is. Als je vindt dat het fijn is dat mensen in Irak nu vrij zijn (of langzamerhand steeds vrijer worden) dan zou je kunnen zeggen dat die oorlog rechtvaardig is. En als je vindt, dat mensen er daar nauwelijks iets mee zijn opgeschoten, en dat het vreselijk veel levens heeft gekost, dan vind je het onrechtvaardig.

Soms is er ook bijna algehele overeenstemming, over de rechtvaardigheid van een oorlog. Dat Amerikanen en Canadezen hier in 1945 de boel hebben bevrijd, dat vindt bijna iedereen rechtvaardig, ondanks het enorme aantal slachtoffers.

Ook kan de geschiedenis bepalen, of een oorlog rechtvaardig is. De Vietnamoorlog in de 60-er jaren, werd toen door heel veel mensen als rechtvaardig gezien, maar met de kennis van nu, zeggen veel mensen dat die onrechtvaardig was.

Of een oorlog rechtvaardig is, zul je dus alleen voor jezelf kunnen bepalen. En je zult er rekening mee moeten houden, dat een ander daar totaal andere opvattingen over heeft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goed gesproken; plus van mij.

Andere antwoorden (11)

Voor de slachtoffers en de mensen die achter bliven zal een oorlog nooit rechtvaardig zijn.

De enige manier waarop iemand een oorlog zal bestempelen is als er een óngewenste'macht of natie verwijdert wordt. Persoonlijk vind ik elke oorlog een oorlog te veel, en nooit rechtvaardig. Wellicht zijn de doelen nobel. Maar de meeste doden en gewonden vallen helaas nog steeds onder burgers die meestal niets er tegen kunnen doen. bah.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oorlog is altijd voor tenminste één van de partijen rechtvaardig. Het komt nooit voor dat een oorlog een ongelukkige samenloop van omstandigheden is.
Degene die begint is altijd heilig overtuigd van zijn gelijk, en vindt dat zijn idealen rechtvaardig genoeg zijn om die op te dringen aan de andere partij.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een oorlog is nooit rechtvaardig. Dat begrip past niet bij een oorlog. Het wordt wel gebruikt om mensen aan te zetten tot zoiets tegennatuurlijks als oorlog.

Er is geen enkele diersoort die erop trekt om de eigen soort te vermoorden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ronron1212
13 jaar geleden
Apen doen dit wel eens
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mieren vechten hele oorlogen uit onderling. Denk verder aan territorium gevechten bij zeer vele diersoorten....en daar vallen ook doden bij.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oorlog is niet tegennatuurlijk, het bestaat al sinds het begin van de mensheid, de aantallen zijn alleen groter en de wapens zijn effectiever.
Rechtvaardig is niet het juiste woord. Maar een oorlog tegen een massamoordenaar kan je zien als een oorlog die gevoerd moet worden ondanks dat het vele mensen levens kost. Als de oorlog niet gevoerd wordt kost het vele malen meer mensen levens. De tweede wereld oorlog is daar een voorbeeld voor. Een oorlog om je land uit te breiden is een zinloze oorlog een oorlog om macht ook
ronron1212
13 jaar geleden
Die moet nog komen.

Armageddon
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een oorlog is geen rechtvaardige oorlog want in een oorlog wint altijd de sterkste en niet degene die gelijk heeft
(alleen wie wint krijgt altijd gelijk en mag dus ook de geschiedenis schrijven).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nooit.
Een---veronderstelde--- "intelligente" levensvorm zoals de mensheid (die toch de gave heeft van de ratio?) zou via onderhandelen en samenwerken ipv elkaar maar altijd proberen de loef af te steken (of het nu om ideologische,religieuze of economische redenen is) tot een betere samenleving voor íedereen moeten proberen te komen.

Maar tja...een oorlog rechtvaardig?
Dat is het altijd voor diegene die een oorlog begint én is het óók altijd (in de geschiedenisboeken) voor de overwinnaars,want díe schrijven de geschiedenis dan weer naar hun hand.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat heeft intelligentie (of veronderstelde intelligentie) net onderhandelen, samenwerken, logica of geweld (zoals bijvoorbeeld oorlogsgeweld) te maken? Mensen individueel en groepen mensen doen alles waarvan ze denken dat het gerechtvaardigd is en waarvan ze verwachten dat de baten groter zijn dan de kosten. Dat is vanuit overlevingsdrang ook logisch. Dat dit niet altijd strookt met ons beeld van de geciviliseerde maatschappij wil niet zeggen dat het niet gebeurt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wanneer steeds grotere groepen mensen zouden sámenwerken i.p.v. elkaar tégenwerken,ontstaat op den duur een "verenigde mensheid",die dus véél beter in staat
zal zijn globale problemen en dreigingen op wereldschaal aan te pakken. we zouden dan allang "tussen de sterren" hebben kunnen zitten,ip.v. elkaar alsmaar proberen de hersens in te slaan. dus ik blijf bij mijn standpunt,dat dát uiteindelijk een véél betere en gegarandeerdere wijze van overleven is...voor íedereen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Beter ongetwijfeld, maar ik vraag me af of het ooit haalbaar is of dat het slechts een utopie blijft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
áls we blijven weigeren om ons te willen verbeteren,dan zal het lot der geschiedenis wel op den duur het voor ons oplossen...misschien voorgoed
Een oorlog kan niet rechtvaardig zijn. Oorlog wordt immers altijd gevochten door minstens twee partijen, en die kunnen nooit allebei rechtvaardigheid aan hun kant hebben.

Maar een partij in een oorlog kan wel een rechtvaardige strijd voeren. Dat de Geallieerden Europa (waaronder Nederland) hebben bevrijd van de Nazi's lijkt me bijvoorbeeld behoorlijk rechtvaardig.

(Vraag ik me ineens af: is dit ook een gevalletje Godwin, om WOII te noemen?)

Wie dit bepaald is overigens een veel ingewikkelder vraag. Mij lijkt dat de strijd gevoerd door de Geällieerden daadwerkelijk rechtvaardig was, terwijl de bezetting door de Nazi's dat niet was. Maar als de Geallieerden hadden verloren, zou er natuurlijk een heel ander verhaal zijn opgetekend als geschiedenis.

Toegevoegd na 4 minuten:
Wie dit bepaalT

'T is nog vroeg...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oorlog is een groot onrecht. Het is niet te rechtvaardigen, hoewel de aanvaller zich meestal in allelei bochten wringt om het wel te kunnen rechtvaardigen. Godsdienst, idealen en nationalisme zijn veelal de oorzaak van een oorlog en worden als rechtvaardiging gebruikt. Oorlogen ontstaan door egoisme en vooringenomenheid. Mensen zoals Wilders zijn, volgens mij, dan ook heel verkeerd bezig.
Iedereen zou er naar moeten streven (het klinkt misschien wel wat pathetisch, maar is daarom niet minder waar) om
wereldburger te zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zie oorlog gemakshalve als ruzie in het groot, de vergelijking gaat overigens een klein beetje (en niet meer dan dat) mank.

Is ruzie maken op straat toegestaan? Nee, is het rechtvaardig? Nee. Kan het rechtvaardig zijn? Ja, maar alleen onder bepaalde voorwaarden, bijvoorbeeld zelfverdediging.

Mensen begrijpen de term zelfverdediging nogal eens verkeerd, ruzie is geen zelfverdediging, ruzie is namelijk vechten in een situatie die niet om zelfverdediging gaat, dus ruzie en daarmee oorlog als zodanig is niet rechtvaardig, want niet toegestaan.

Als er sprake is van zelfverdediging, of verdediging van een land dat daar zelf niet toe in staat is dan kan het wel gerechtvaardigd zijn en dan kan, althans voor die partij de oorlog rechtvaardig zijn, maar het kan dan ook rechtvaardig zijn voor bijvoorbeeld de VN.

Overigens zijn er meer gronden te bedenken op basis waarvan een oorlog rechtvaardig kan zijn, maar ik noem ze niet allemaal hier op.

Wie bepaalt dit? Ik zou zeggen samenwerkingsverbanden zoals de VN en de rechtbanken die over internationale zaken gaan bepalen dit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een rechtvaardige oorlog is een soort innerlijke tegenstrijdigheid.

Een oorlog kàn nooit rechtvaardig zijn..daarvoor gebeuren in oorlogen veel te veel onrechtvaardigheden.

En je vraag dus..wanneer je dat wèl hebt..beantwoord ik met: NOOIT!

Groet,

Ton