Waarom mogen buschauffeurs wel 'bellen' onder het rijden.

Ik zit wel eens in de bus en dan haal ik de aansluiting op de volgende bus net niet, dan vraag ik aan de buschauffeur of hij ff de andere chauffeur kan vragen om ff te wacht. Dit doet hij meestal wel via de 'intercom'. maar dit is toch eigenlijk hetzelfde als bellen. het lijd je in iedergeval af.

dus waarom mogen hun da wel en wij, in de auto, niet

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
3.6K

Het beste antwoord

De buschauffeur maakt gebruik van een mobilofoon en deze mag wel gebruikt worden tijdens het rijden.

Toegevoegd na 29 minuten:
Volgens de officier van justitie zijn dingen die aan een snoer zitten eigenlijk niet mobiel te noemen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Dat is handsfree bellen en dat mag wel.
sterredag
13 jaar geleden
Beroepsvervoer heeft voor een deel eigen regels.

Het contact onderhouden met de centrale of collega's hoort bij het vak van buschauffeur/taxichauffeur. Indien nodig zullen zij dit doen.

Zo hoeft een taxichauffeur ook geen gordel om als hij mensen in de auto heeft (veiligheidsoverwegingen). De gebruikers van de taxi echter wel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Onder een mobiele telefoon wordt verstaan een apparaat dat bestemd is voor het gebruik van mobiele openbare telecommunicatiediensten.

Hieronder vallen niet de zogenaamde 27 mc-bakkies.
Deze maken immers geen gebruik van het mobiele telecommunicatienetwerk.
Ook apparaten die worden gebruikt ten behoeve van het gesloten netwerkverkeer, zoals mobilofoons van de politie en taxichauffeurs of buschauffeurs vallen hier niet onder.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het ´bellen achter het stuur´ betreft alleen het gebruik van een mobiele telefoon.
Dus wanneer het om iets anders dan een mobiele telefoon gaat is het, mits het de veiligheid niet verminderd, toegestaan.
Overigens is het alleen al vasthouden van de mobiele telefoon al net zo strafbaar als het gebruik van diezelfde telefoon tijdens het besturen.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niemand mag niet handsfree bellen, de spullen die de chauffeur gebruikt vallen niet onder het begrip mobiele telefoon en dan mag het dus wel. Zie de oproepen van de chauffeur maar als het gebruik van een bakkie. Je hebt overigens wel gelijk dat het zou kunnen afleiden.