kan een man de achternaam van zijn vrouw aannemen?

Als een man en een vrouw gaan trouwen, neemt de vrouw meestal de achternaam van haar toekomstige man aan. kan dit ook andersom?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
17.7K

Antwoorden (6)

Ja dat kan. Je mag zelf kiezen; je eigen achternaam houden, die van je vrouw of beide namen gebruiken, dan krijg je dus een dubbele achternaam.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kan tegenwoordig kiezen hoe je je naam wil gaan aannemen. Het is inderdaad vanuit vroeger gebruikelijk dat de vrouw de naam van de man aanneemt, maar het kan ook zo zijn dat de man de naam van de vrouw aanneemt. Maar het is ook mogelijk dat de vrouw haar eigen naam houdt en achter haar naam de naam van de man zet; bij mannen is dat ook mogelijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja dat kan
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tegenwoordig kan je kiezen. Vroeger niet!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, dat mag. Hieronder een link waar het een en ander duidelijk uitgelegd staat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Praktische problemen:
Als je het gebruik of medegebruik van de achternaam van de partner meldt bij de gemeente krijg je daar een bevestigingsbrief van. Die naam wordt ook bij de Belastingdienst gebruikt (niet door de RDW). Die brief kun je gebruiken als je bijv. ook een bankrekening op een van de 3 mogelijke nieuwe namen wenst.
Voor een vrouw is het gebruik van haar mans naam gevolgd door haar eigen naam algemeen geaccepteerd. Voor een man (nog) niet. Zo wordt voor een gehuwde vrouw naar haar "meisjesnaam"gevraagd. Bij gehuwde mannen gebeurt dit niet. Er is zelfs geen goed woord voor "achternaam bij geboorte". "Jongensnaam" of "jongeherennaam"wordt niet gebruikt.
Dat betekent dat je als man er verstandig aan doet om bij hantering van beide achternamen in correspondentie de voorletter(s) vooraf te laten gaan door "dhr." ander wordt je vaak als vrouw aangesproken.