Mag een bedrijf zomaar zonder vergunning een gat in een dijk maken?

"Donderdag heeft Greenpeace de rechter gevraagd om de bouw van de koelwateruitlaat, onderdeel van de nieuwe kolencentrale van Essent, stil te leggen. Essent heeft in de dijk een groot gat gemaakt om in de toekomst het koelwater van de centrale in de Waddenzee te kunnen lozen. Voor de bouw van dit koelwatersysteem heeft Essent geen vergunning."

Heeft Greenpeace gelijk? Of is een vergunning flauwekul in dezen... Kan een rechter, ook als een vergunning *wel* degelijk verplicht was, toch beslissen dat 't Essent wordt vergeven? Zo ja, met welke motivatie zou dat dan kunnen?

Hoewel 'wat vind je'-vragen niet altijd toegestaan zijn, probeer ik het hier toch, maar dan slechts als aanvullende vraag (dus niet als hoofdvraag - antwoord is niet nodig - om die reden dus a.u.b. de vraag niet verwijderen): welke straf zou Essent in jouw ogen moeten krijgen als dat gat inderdaad onterecht zonder vergunning is gemaakt?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

Het is niet zo dat het handelen zonder vergunning per definitie onrechtmatig is. Soms is de rechter geneigd om in dergelijke gevallen te bekijken of toch nog aan de wettelijke vereisten van de vergunning wordt voldaan zodat het mogelijk toch nog als rechtmatig wordt beschouwd. Dit is echter niet altijd het geval, met name niet indien het niet om een gebonden beschikking gaat (een vergunning die altijd moet worden afgegeven indien je aan de voorwaarden voldoet). Indien het onrechtmatig is, zal Essent in het geval van een civiele procedure verplicht zijn de schade te vergoeden wegens het herstel aan de dijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Een vergunning is zeker nodig. Die dijk is van de overheid, niet van Essent. Wanneer ze een gat in de dijk boren, maken ze zich schuldig aan vandalisme, wat verboden is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De dijk is een bouwwerk en wordt beheerd door het waterschap. Lijkt me helder dat je daar toestemming voor moet hebben om daar een gat in te maken. Die zal Essent ook echt wel hebben. Het geen vergunning stuk gaat wellicht over de milieuvergunning om warm water te lozen in de Waddenzee. Een passende straf voor gaten in dijken maken lijkt me de boel weer opvullen en voor straf een gat in je eigen kantoor krijgen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In jouw tekst staat niet dat Essent geen vergunning heeft voor het maken van een gat in de dijk, maar dat Essent geen vergunning heeft voor de bouw van het koelwatersysteem. Dus ervan uitgaande dat alle veiligheidsmaatregelen in acht zijn genomen en er voor het gat in de dijk wel een vergunning was (je mag niet zomaar eigendom van de overheid of een ander slopen) mag dit.

Als ze het zonder toestemming hebben gedaan? Dan is de passende straf deze die volgens het wetboek van toepassing is op het vergrijp. Dit zal op z'n minst het herstellen van de dijk zijn en waarschijnlijk een geld boete.

Ook straffen mogen naar mijn mening niet van willekeur afhangen maar afhankelijk zijn van de wet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ze zullen vast geen vergunning hebben voor het lozen van het water. Van latere zorg wellicht... Een passende straf voor Essent zou, de zaak sluiten! ;p