Dat hangt van de zwaarte van de mishandeling af.
Maar je kan daarvoor inderdaad celstraf krijgen en dit misdrijf zal dan ook in je strafblad komen te staan.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als de rechter tot gevangenisstraf besluit, krijg je in ieder geval een strafblad. Voor mishandeling zonder ernstig letsel is 3 jaar gevangenisstraf mogelijk en 4 jaar als het met vootbedachten rade gebeurt. Heeft de mishandeling de dood tot gevolg dan is max. 6 resp. 9 jaar gevangenisstraf mogelijk. Dit zijn de maxima, alles daartussen is mogelijk.
Computoon
9 jaar geleden
Of je een gevangenisstraf krijgt hangt af van hoe erg de mishandeling was.

Als je word veroordeeld krijg je inderdaad een strafblad. Mishandeling is een misdrijf en geen overtreding, bij veroordeling van een misdrijf krijg je automatisch een strafblad.

Behalve in het jeugdstrafrecht, maar dat hangt helemaal van de situatie af.

Toegevoegd na 2 minuten:
In de onderste link een verwijzing naar het wetboek van strafrecht artikel 300 t/m 306 over mishandeling.

Toegevoegd na 3 minuten:
In de onderste link een verwijzing naar het wetboek van strafrecht artikel 300 t/m 306 over mishandeling.
9 jaar geleden
Als je schuldig wordt bevonden aan een mishandeling door de rechter dan word je veroordeeld voor een misdrijf. Daarvan komt altijd een aantekening in het strafregister (in de volksmond strafblad); ongeacht de straf die je krijgt opgelegd.

Welke straf de rechter oplegt is afhankelijk van een aantal factoren. Waaronder, de zwaarte van de mishandeling, de aanleiding (wat ging er vooraf aan de mishandeling), wat was jouw bedoeling bij de mishandeling, was er sprake van voorbedachte rade (heb je die persoon bewust opgezocht om te mishandelen), was je onder invloed van bv alcohol of drugs, was je toerekeningsvatbaar, hoe oud was jij, hoe oud je slachtoffer, ben je al eerder veroordeeld voor soortgelijke feiten, wat is bewezen, zijn er getuigen en wat zeggen die, etc. etc..

Zoals je ziet zijn er heel veel verschillende dingen die een rechter laat meewegen als die je een straf oplegt. Het kan variëren van bv een boete of taakstraf tot gevangenisstraf. Je kunt zelfs worden vrijgesproken of schuldig zonder strafoplegging krijgen.

Als je schuldig wordt bevonden moet je er op rekenen dat je waarschijnlijk een schadevergoeding moet betalen aan het slachtoffer (die kan uiteenlopen van een paar tientjes voor bv een nieuw shirt tot vele duizenden euro's als je slachtoffer niet meer kan werken).

Samengevat, als je schuldig bent krijg je altijd een aantekening in je strafregister maar welke straf je krijgt kunnen we hier niet voorspellen.