Opgegeven voor een vakantie, dit wil ik afzeggen, nu worden er kosten in rekening gebracht, mag dit in dit geval?

Ik heb mij vorige maand opgegeven voor een vakantie, bij iemand die dat voor een grote groep zou regelen (via Facebook). Hier heb ik geen bevestiging van gehad en ik heb ook nog niet betaald. Nu staat er ineens een bericht dat er bij annulering kosten in rekening worden gebracht. Vanaf dit moment, dus de mensen die gisteren hebben afgezegd hoeven dat niet. Ook heeft niemand de optie gekregen een annuleringsverzekering af te sluiten. De annuleringskosten betreffen de helft van de reissom.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (2)

Nee, dit mag niet. Het moet van tevoren duidelijk zijn of er annuleringskosten zijn en wanneer deze van toepassing zijn. Je hebt in feite een soort contract afgesloten, wat de wederpartij nadien verandert en dat kan niet.

Dus tenzij er duidelijk is gemaakt dat er annuleringskosten zijn, heeft de organisator nergens recht op.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
fisbel
10 jaar geleden
Ik vraag me ten zeerste af of dit een juist antwoord is.
Een annuleringsverzekering moet je zelf regelen. Is niet verplicht. Een annuleringsverzekering wil niet zeggen dat bij annulering er volledig wordt vergoed. Dat hangt van de omstandigheden af. Als er geen annuleringsverzekering is afgesloten gelden afwijkende bepalingen: Er staan termijnen voor dat de vakantie nog geannuleerd kan worden of niet. Als de datum van ingang vakantie dichtbij komt is men vrijwel altijd een deel of zelfs de gehele som verschuldigd. Dit is allemaal uitgebreid beschreven in artikel 12 van de voorwaarden voor de reiziger – ANVR. Let op: de bepalingen gelden alleen als de reisorganisatie is aangesloten bij de ANVR,
Als de reisorganisatie niet is aangesloten bij de ANVR – tja wat geldt dan. Geld kwijt? Maar als er niet is betaald, sta je natuurlijk sterker. Omdat hier de reis is afgesloten via-via en preciese gegevens ontbreken is er eigenlijk geen zinnig antwoord mogelijk op de vraag. Lees: http://www.anvr.nl/anvr-consumentenvoorwaarden-2013/
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Pas over 5 maanden is dat..
Inekez1
7 jaar geleden
+
@fisbel. Het antwoord gaat niet over een annuleringsverzekering, maar over de vraag of er wel of geen annuleringskosten in rekening gebracht mogen worden door de organisator.
fisbel
7 jaar geleden
Oke. Wel een ouwe koe hoor.
Formeel is het zo, dat eerst gepeild wordt wie interesse heeft voor een vakantie. Dan wordt er gereserveerd. Deze reservering wordt om gezet in een boeking.
Nu mag er reserveringskosten in rekening gebracht worden. Maar af het moment van boeking, dus het plaatsen van de optie in definitieve afspraak heb je rechten, maar ook plichten.

In dit geval is alleen meld dat je interesse had, dus je heb in getekend op een optie om mee te gaan op de vakantie. Maar er is geen bericht gekomen dat er plek was. Dus de reservering is niet om gezet in een boeking. Dus geen rechten, maar ook geen plichten.

En tijdens de wedstrijd mag men niet de regels veranderen. Wel is het handig om vooraf te communiceren over de regels en de regels met terugwerkende kracht te laten gelden kan alleen in uitzonderlijke gevallen.

In dit geval als de organisator veel kosten maakt vooraf en het blijkt dat er niets afgesproken is over wie voor de kosten op draait, dan mag een bijdrage van de kosten gevraagd worden van de mensen die afzeggen. Maar dan moet vooraf duidelijk zijn dat de groep vooraf akkoord is gegaan dan de organisator niet alleen op draait voor de kosten.

Een ander model is dat op basis van aantal mensen die zich opgegeven heeft een aantal kamers geboekt worden zonder dat vooraf duidelijk wie wel en niet mee gaan. En daarna wordt de kosten verdeelt over de mensen die definitief mee gaan en de mensen die zich opgegeven hebben maar afgezegd hebben. Deze hadden het recht om mee te gaan, maar hebben er niet van gebruik gemaakt. Vooral als de kosten van mensen die wel mee gaan wel buiten verhouding hoog wordt zou je met dit model kunnen werken. Dit is geval bij busreizen. Het huren van een bus is duur, maar als het deelt door 20 personen dan is het wel te doen. Maar niet voor 5 personen als gerekende hebt op 25 personen.