Is er een vrouwelijke vorm van het woord 'bakker'? (Zoals 'bakster'?)

Google geeft dit namelijk wel een paar keer aan. Ik vraag me af of dit juist is.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
12.1K

Antwoorden (5)

Bij mijn weten is bakker een onzijdige benaming, en geeft het geen geslachtsindicatie van de uitoefenaar. Er is geen specifieke mannelijke of vrouwelijke variant van. (Net zoals bv rechter, schilder)

Toegevoegd na 55 seconden:
zie ook:

http://www.simplyhired.be/a/jobs/list/q-bakker+weekend+%28m%2Fv%29

Toegevoegd na 4 minuten:
Tevens geeft Van Dale aan dat Bakster er niet in staat:
http://www.vandale.nl/vandale/zoekService.do?selectedDictionary=nn&selectedDictionaryName=Nederlands&searchQuery=bakster
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bakker is ook de vrouwelijke term hiervoor als het gaat om het beroep dat je benoemd. Om het vrouwelijk te maken gebruiken mensen de vorm bakster.

Zo is het ook bij masseurs, vrouwelijke masseurs worden in beroepsterm ook masseur genoemd. Echter in de volksmond noemt men vrouwelijke masseurs ook wel masseuses.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik denk juist van wel, denk dat bakster klopt.
voordat ik de hele vraag gelezen had dacht ik dit al, vandaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een bakster, is een frame in de vorm van een ster. Waarmee je bijvoorbeeld een taart kan bakken in een vorm van een ster.

Bakster is niet de vrouwelijke versie van een bakker.
Dat is gewoon Bakker.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bakkerin toch?

Toegevoegd na 7 minuten:
Hmm. Volgens vandale.nl is bakker zowel mannelijk als vrouwelijk. Dan zou het dus inderdaad gewoon "bakker" zijn voor vrouwelijke bakkers.