Sinds wanneer rijden politieauto's met sirene?

Hadden politiewagens in 1947 al sirenes? Of was dit een geluid dat je nog niet op straat hoorde ? (in de grote stad)

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.1K
Reddie
9 jaar geleden
Ze rijden niet met een sirene, maar met een tweetonige hoorn.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Reddie, Waar gaat het naartoe met ons land als zelfs de voorlichting van de Rijksoverheid niet meer te vertrouwen is? http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/verkeersveiligheid/vraag-en-antwoord/wanneer-is-het-gebruik-van-zwaailichten-en-sirenes-toegestaan.html
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@ JoanDArc: Huh?
@Reddie: thanks!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@ volgens Reddie rijdt een politieauto niet met een sirene, volgens voorlichting van de RO wel.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
O, zo bedoel je het, JoanDArc. :) Maar... in 1948... reden ze toen met een sirene of met een tweetonige hoorn?

Het beste antwoord

In het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990) wordt in artikel 29 gesproken over een tweetonige hoorn. Wat de term tweetonig hoorn betreft heeft Reddie gelijk.

Artikel 29
1.Bestuurders van motorvoertuigen in gebruik bij politie en brandweer, motorvoertuigen in gebruik bij diensten voor spoedeisende medische hulpverlening, en motorvoertuigen van andere door Onze Minister aangewezen hulpverleningsdiensten voeren blauw zwaai-, flits- of knipperlicht en een tweetonige hoorn om kenbaar te maken dat zij een dringende taak vervullen.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Meertonige_hoorn
Een meertonige hoorn is een apparaat dat op een voertuig gemonteerd is en een geluidssignaal produceert dat bestaat uit verschillende na elkaar volgende tonen. Meertonige hoorns zijn doorgaans op voertuigen van politie en hulpdiensten gemonteerd, en dienen om het overige wegverkeer te waarschuwen, meestal in combinatie met een optisch signaal (zwaai- of flitslicht). De meertonige hoorn dient niet verward te worden met de sirene, die ook gebruikt wordt op dergelijke voertuigen.

Als er na 1945 al geluidssignalen op voertuigen voor hulpdiensten en politie gebruikt werden, dan kan ik mij niet voorstellen dat er een sirene gebruikt werd. Dit geluid zou toch te sterk geassocieerd worden met het gegil van het luchtalarm dat te horen was in de jaren 1940-1945.

Je zou je vraag kunnen stellen bij het Nederlands politiemuseum te Apeldoorn. Dat kan per telefoon of per e-mail. http://www.politiemuseum.nl/
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

in de jaren 30 reden ze al met sirenes