Zijn er wel eens voorspellingen uitgekomen die in de oude geschriften staan?

De 1 zegt van wel, de ander weer van niet.
Maar hoe zit dat nou?

Nostradamus en dergelijke, welke voorspellingen van vroeger zijn uitgekomen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Dat ligt er maar net aan hoe je die oude geschriften leest.

Neem bijvoorbeeld Nostradamus: veel van zijn geschriften zijn zo vaag, dat je ze best zo kunt interpreteren als voorspelling van iets dat gebeurd is. Of dezelfde tekst als voorspelling van iets heel anders dat óók gebeurd is.

Dat zegt niets over de voorspellende aard van de geschriften van Nostradamus, en alles over de menselijke neiging om verbanden te leggen, ook waar die verbanden er niet zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
inderdaad +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Haha, dat vind ik lief, maar waarom zou ik dat denken? Er zit sowieso geen visitekaartje aan als de min anoniem is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ach joh, dat was ik al lang weer vergeten. Zelf doe ik niet aan wraakminnetjes, en omdat ongemotiveerde minnen me toch al niets interesseren, hou ik me er niet mee bezig wie mij gemind zou kunnen hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1
Prima antwoord!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik voorspel een zevende plus... Wedden dat dit uitkomt? ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jaaah! Zeven plussen ;p

Andere antwoorden (1)

Ik doe vandaag twee voorspellingen: "morgen regent het" en "morgen blijft het droog." Ik weet zeker dat een van mijn voorspellingen uit zal komen, maar welke is afhankelijk van of het morgen nou toevallig regent of niet. Met oude voorspellingen is het niet veel anders: daar zijn er zo ontzettend veel van, met zoveel overlap en tegenstrijdigheden, dat het wel heel raar zou zijn als er geen enkele bewaarheid is geworden. Dat zou je namelijk wel verwachten, op basis van gewoon toeval.