Welke gevolgen hebben weinig en slecht slapen?

Het voorbeeld is:
rond de 5 uren slapen waarbij je na de eerste 2 uren slaap gemiddeld elk half uur ( soms meer ) wakker wordt?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Een mens gebruikt iedere dag energie om zich op temperatuur te houden, te bewegen, te werken enz.
Deze energie moet regelmatig worden aangevuld door ons voedsel, drinken en slapen.
Indien we te weinig slapen, probeert ons lichaam zich hier aan te passen en zien we na verloop van tijd, dat we weer redelijk functioneren ondanks dat we te weinig slapen.

Echter we worden ouder en ouder en het wordt voor ons lichaam steeds moeilijker om alles in evenwicht te houden.
Het ballans tussen de energie die we gebruiken en die we produceren wordt steeds wankeler.

Gek genoeg gaan we juist hierdoor steeds slechter slapen en komen we steeds vaker energie te kort, dit heeft weer gevolgen voor onze weerstand en kunnen we sneller ziek ( griep/ verkouden ) worden, ook dit kost extra energie.
Dus een nog groter te kort.

Het meest zwakke deel in ons lichaam gaat nu klachten geven, vaak zijn dit maag en darm klachten, maar ook hartklachten zijn mogelijk.
Gaan we hiervoor nu medicijnen innemen, dan zullen deze klachten wel weer overgaan, maar anderen komen er voor in de plaats, migraine en andere hoofdpijnen, lusteloos gaan voelen en moe opstaan zijn dan vaak de gevolgen.
Zo zal ons lichaam steeds vaker gaan protesteren op te weinig slaap.
Veel mensen krijgen vaak uiteindelijk een fikse burn out, waardoor ze maanden soms jaren ernstig last van hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Jekunt oververmoeid raken en gestresst. Je gaat minder goed functioneren en wordt kort af. Is voor je omgeving niet zo leuk. ga eens met een huisarts praten
ronron1212
13 jaar geleden
Klinkt me bekend in de oren, maar zoals met alles wen je overal aan. Of het gezond is, dat weet ik niet, maar als je niet anders weet, zal het allemaal best meevallen. Ben het wel met mijn voorganger eens, dat je wel vaker een kort lontje krijg.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
Je afweermechanisme (weerstand) verzwakt, waardoor je meer vatbaar bent voor ziektes. Je zult bijvoorbeeld sneller een griep of een kou vatten.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Onderzoekers hebben bewijzen verzameld dat achterstallige slaap leerproblemen, geheugenstoornissen, verminderde motorische vaardigheid en een verzwakt immuunsysteem veroorzaakt. De meesten van ons hebben zelf ondervonden dat een vermoeide geest ook geneigd is fouten te maken. Helaas kunnen deze fouten ernstig en kostbaar zijn.

Wetenschappers hebben ook ontdekt dat de slaap in feite, om Shakespeare te citeren, „het hoofdgerecht van ’s levens feest” is.
Onze hersenen interpreteren slaapgebrek als voedselgebrek. Terwijl we slapen, scheidt ons organisme
leptine af, het hormoon dat ons lichaam normaal laat weten dat we genoeg gegeten hebben. Als we langer wakker blijven dan verstandig is, maakt ons lichaam minder leptine aan en hunkeren we naar meer koolhydraten.
Slaapgebrek kan dus leiden tot een grotere consumptie van koolhydraten, die weer kan leiden tot zwaarlijvigheid.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je reactie vermogen wordt minder. Je krijgt wallen. je wordt grauwer in t gezicht. je voelt je duffer. EN uiteindelijk kun je gaan hallucineren. Dat je zo vermoeid bent dat je hersens verkeerde prikkels door kunnen geven aan je ogen en je dus de meest rare dingen kunt gaan zien. Afijn je weet vast wel wat hallucineren is. Maar dat kan dus gebeuren.....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je rust onvoldoende uit
en dat kan gedurende de werk-dag opbreken.
kijk wat de oorzaak van het onrustige en te weinig slapen is. sterkte! en: mooie dromen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voor enkele mensen is er niets aan de hand. Die kunnen met extreem weinig slaap dtoe. Echter, de gemiddelde mens heeft 6 1/2 uur slaap minimaal nodig per nacht om te functioneren. Bij een degelijk persoon..:

Je gehele wezen wordt na verloop van tijd uitgehold. Dus je fysieke en geestelijke functioneren nemen af. Een van de gevolgen is het maken van kleine foutjes gedurende de dag waardoor het lijkt alsof niets ooit wil lukken. Simpele taken, zoals afrekenen bij de kassa, worden een opgave.