achter elke waarheid,moet een leugen tegen over staan. anders is het immers geen waarheid.maar als iemand nu een halve leugen verteld? wat is het dan?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je uitgangspunt klopt niet. Achter een feitelijke, meetbare waarheid staat geen leugen. Ik heb 3 kinderen. Daar is geen woord gelogen bij.

Het beste antwoord

Een halve leugen en ook een leugen, dus daar staat een hele waarheid tegenover. ;-)

Toegevoegd na 8 minuten:
en = is ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ook een mooie

Andere antwoorden (8)

Een halve leugen is een halve waarheid.
Ik dacht zelfs dat dit een gebruikelijke uitdrukking is.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hoe kun je nu een halve waarheid hebben? graag een voorbeeld?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je bijvoorbeeld gevallen bent over je eigen voeten, en daarbij een wond aan over hebt gehouden. iemand vraagt hoe dat gekomen is, en je zegt dat je bent gevallen omdat een ander je liet struikelen
jc54
13 jaar geleden
Klein beetje de hele waarheid verbloemen, maar geen compleet lulverhaal verzinnen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
piraatje, tegenvraag: hoe kun je nu een halve leugen hebben...? Kijk naar het voorbeeld van darkraven: halve waarheid, halve leugen. Geen verschil tussen die 2.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mooi antwoord
Toch een hele leugenaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
juist ;-) +je
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
tja dat klopt wel..... maar hij/zij verteld ook een stukje waarheid... dus hele leugenaar?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een kopje met een gebroken oortje is een kapot kopje, en geen half kapot kopje.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
maar nog steeds te gebruiken
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voor een kopjesrek is dat een hele leugen;-) http://www.garantomatic.nl/pix/products/1823/normal_big_28861.jpg
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
;-))
als iedereen over een bepaald onderwerp de waarheid hanteert dan zal er geen leugen zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoezo zou er achter iedere waarheid een leugen staan? De waarheid is de waarheid, daar valt niet aan te tornen, ook niet met leugens.

Ik zou het liever omdraaien: al is de leugen nog zo snel, de waarheid achterhaalt 'm wel.

Een halve leugen is half waar, half gelogen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dan klopt het toch precies , wat ik vraag?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nou, je gaat ervan uit dat achter iedere waarheid een leugen staat. Ik snap wel wat je bedoelt, maar ben het er niet mee eens. De waarheid is de waarheid. Maar als je daar een loopje mee neemt, dan zit je wel half om half te liegen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
daar raakt u nu precies mijn punt.
hoe kun je half om half liegen,als er een waarheid is?
Een halve leugen bestaat niet. Of je liegt of je liegt niet, daar is geen tussenweg.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het tegenovergestelde van waar is onwaar. Waarheid en leugen zijn geen tegenstellingen. Je kunt immers onbewust onwaarheden verkondigen. Dan is het geen liegen maar onwetendheid of niet goed geïnformeerd zijn.

Een halve leugen bestaat niet. Een verháál kan half waar zijn maar dan heb je het over een optelsom van gegevens, waarvan de ene helft klopt en de andere helft niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
niko
13 jaar geleden
" Je kunt immers onbewust onwaarheden verkondigen. Dan is het geen liegen ".
als je dan onbewust de waarheid verkondigd.wat is dat dan?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan weet je evengoed niet wat je uitkraamt.
Het is eerder andersom. Elke leugen heeft een waarheid te verbergen. Anders is het geen leugen. Een halve waarheid, of zoals jij het noemt een halve leugen is duivels en manipulatief. Je gebruikt een beetje van de waarheid om je leugen geloofwaardiger te maken. Ik noem het duivels in de trant van 'gemeen' maar ook letterlijk, omdat de duivel er zelf voor het eerst in de geschiedenis gebruik van maakt (Genesis 3, zie bron).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als je stiekem een hele koek eet, hieronder de uitleg
de waarheid: ik at de hele koek op
leugen:ik heb geen koek opgegeten
halve leugen: ik heb alleen de helft opgegeten