Een sekte is een godsdienstige beweging die afwijkt van een grotere godsdienstige gemeenschap. Wordt vaak gesticht door een charismatisch leider die een nieuwe leer verkondigt, deze leer gaat meestal boven de bijbel en de leider van de sekte wordt soms aanzien als de nieuwe messias. De leider laat zich niet in vraag stellen door zijn achterban. De sekteleden hebben verplichtingen tov de sekte en worden hier streng op gecontroleerd, de term “vrije wil” is meestal ver te bespeuren.
fremar
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Veel kenmerken van een sekte zul je niet van hun website halen, maar in de dagelijkse praktijk moeten ervaren.

Geen sekte zal het op zijn site zetten dat ze niet willen dat ze erop toezien dat hun "leden" het contact met familie en vrienden ondergeschikt maken aan de beweging. Toch is het in de praktijk vaak wel zo dat organisaties van hun leden verlangen dat ze het contact verbreken, of frustreren ze dat contact.
De grens is niet scherp, maar er zijn wel criteria te vinden voor het definiëren van een sekte.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt kijken naar wat diverse bronnen over deze beweging zeggen. Waarbij je dan uiteraard ook in de gaten moet houden hoe die bron in het algemeen tegen 'andersgelovigen' staat, want dat het Reformatorisch Dagblad zegt dat ze een sekte zijn, dat zegt dan misschien weer niet zoveel: http://www.refdag.nl/oud/kl/010417kl08.html , en dat de club zelf zegt géén sekte zijn, zegt net zo weinig: http://www.real-life.nl/info/sekte.html
Nova heeft er in 2003 aandacht aan besteed en noemde het een sekte: http://www.novatv.nl/page/detail/uitzendingen/1395/Sekte+van+Ra%EBlianen+blij+met+elke+publiciteit
http://www.novatv.nl/page/detail/nieuws/1076/Ra%EBl

Meer links van sites die kritisch aangelegd zijn:
http://www.doorbraak.eu/gebladerte/10903f57.htm
http://www.skepsis.nl/raelianen.html

Al met al zou ik geneigd zijn op jouw tweede vraag JA te zeggen...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee hoor. In principe is de kerk ook een sekte maar dat mag je niet zeggen.

Zolang je niet in de greep bent van 1 persoon die je precies oplegt wat je moet doen. Zolang je vrij bent om te gaan en te denken wat je wilt en je niet 'met zijn allen' zelfmoord/moord gaat plegen. Ben je veilig en zal het geen sekte zijn.
Wel opletten dat je mentaal beïnvloed kunt zijn om het bovenstaande niet meer te herkennen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, dit is geen sekte.
Letterlijk betekent sekte een kleine afgescheiden (goddienstige) groep.
Meestal zijn sekten ook een vertakking van een bepaald geloof. De sekten bouwen er heel vaak een eigen geloof omheen.
Kenmerken van een sekte dat de leden gehersenspoeld worden en dat ze leven voor de sekte, ze zijn religieus, hebben een eigen levensstijl, ze denken dat alleen hun sekte weet wat de waarheid is, ze zijn goed doordacht ( anders lukt het je nooit om veel leden te krijgen) ze vatten de bijbel letterlijk op of volgen de leider blindelings, er zijn strakke regels, er zijn geen andere meningen toegestaan, de buitenwereld is slecht en in de handen van Satan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens jouw is Real geen sekte?
Een sekte herken je aan: een leider (die vaak claimt in directe verbinding met God te staan), een aantal overtuigingen, volgelingen die de ideeën en leefregels dienen op te volgen, anders sancties. Ik heb geen enkele boodschap aan bestaande definities, want ik heb de mijne, dus een broederschap is een sekte, maar een wereldgodsdienst ook, het verschil in volgelingen is niet cruciaal, soms scheelt het een paar miljoen....
Maar de essentie blijft hetzelfde, vaak het draait om een leider die zegt vanuit goddelijke beginselen te leven, zich vaak ontpopt als dictator en dat zie je terug bij alle groeperingen, ondanks ledental. De structuren zijn meestal patriarchaal, vrouwen tweederangs en kinderen hebben weinig mensenrechten ook. Gebruik je eigen denkvermogen, dus!