Hoe komt het dat toen ik 7 jaar oud was een IQ had van 130, terwijl ik nu (6 jaar later) een IQ heb van 107?

Ik was geloof ik tussen de 5 en de 8 jaar oud toen ik op mijn intelligentie werd getest. Mijn gemiddelde score was toen een IQ van 130, dat duid op hoogbegaafdheid. Nu ben ik 13 jaar oud en heb ik een aantal dagen gelden weer een intelligentie test gehad waarbij mijn IQ 107 was, wat een gemiddeld IQ is.
Hoe komt het dar er zoveel verschil tussen zit?

Toegevoegd na 18 minuten:
EDIT:
Beide testen waren afgenomen bij een psycholoog en zijn niet online gemaakt.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
36.8K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, dat hebben ze me inderdaad niet vertelt. Ik wist trouwens ook niet dat dat zo was.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarom wordt jouw IQ eigenlijk zo vaak getest? Het hoeft niet, maar zou je daar wat over willen vertellen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben maar twee keer getest in totaal en daar tussen zit 6 jaar, is dat werkelijk zo veel? Als ik me niet vergis werd ik getest op m'n 7e omdat ik last had van een soort 'woedeaanvallen' als bijvoorbeeld iets niet lukte. Dit is volgens mij een van de redenen en er waren vast nog wel een paar andere redenen, maar die weet ik zo 1,2,3 niet. De rede van mijn laatste test was omdat mijn mentrix dacht dat ik onderpresteerde op school, ook omdat ik erg dromerig was (en nu nog steeds) en wou zij (en ook mijn ouders) weten of ik ADD o.i.d. zou hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, soms kan ik daar wel last van hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ontzettend bedankt voor je advies en je reactie. Ik zal het zeker onthouden!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De meeste mensen wordt nooit in hun leven een IQ-test afgenomen, dus ja, op je dertiende al twee keer getest zijn is veel. Vandaar dat ik een beetje nieuwsgierig was. Bedankt voor je antwoord!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ooh, oke, ik snap het. Hoewel, de Cito toets, die veel kinderen krijgen in groep acht, word geloof ik ook vaak gezien als een soort 'IQ test', die heb ik dan weer niet gemaakt. Maar dat kwam omdat ik ziek toen was. Graag gedaan!

Het beste antwoord

Mijn zoon scoorde voor de IQ test die gelijk met de CITO toets werd afgenomen ook 129, bovengemiddeld dus.
Hij was altijd erg goed in nederlands en veel vragen waren op taalgebied. Het is dus logisch dat hij dan hoog scoort. Waren hierin meer rekenopgaven geweest was de test veel lager uitgevallen. Want rekenen vindt hij vreselijk. De tafels zitten er nog niet in bij hem. Gelukkig is er voor hem wiskunde en daarin scoort hij weer goed. Hij heeft nu eenmaal een voorliefde voor letters en een hekel aan cijfers. Zo`n IQ test zegt dus eigenlijk niets over je intellect. Je bent pas intelligent als je creatief bent in het vinden van oplossen van dilemma`s/ problemen.
Mijn zoon deed laatst eens een test op internet, gewoon voor de lol omdat ik hierin best hoog scoorde. Ikzelf hebgewoon HAVO niveau, niets bijzonders dus en hij is 15.
Dit was een test voor volwassenen om te kijken of je opleidingsniveau overeenkwam met je werkelijke kennis. We hebben om de uitslag te krijgen hem gewoon ' in een gefingeerd jaartal af laten studeren' en toen de uitslag van hem binnenkwam had hij al op de universiteit moeten zitten. zo hoog scoorde hij, veel hoger dan ik met al mijn 'levenswijsheid'. Weet je hoe dit kwam? Hij heeft een heel goed ruimtelijk inzicht ( daardoor vindt hij wiskunde een makkie) en veel vragen waren hieraan gerelateerd.
Zo zie je dat een IQ test meer als indicatie moet dienen dat je leerstof in je op kunt nemen en het ook onthouden kunt. Ook in hoeverre je in je ontwikkeling staat. Dus ik zou me hier geen zorgenover maken, het zit erin bij jou en
het komt er ook weer uit als het echt nodig is.
amc
13 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Het zijn altijd moment opnames. Dus het is nooit zeker te zeggen, wat precies je IQ is. Misschien had je, je dag niet laatst.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit komt omdat een intelligentie test slechts een inschatting van het IQ kan geven. Een meting is afhankelijk van veel factoren, zo kan iemand bijvoorbeeld slechter presteren tijdens afname omdat hij of zij die nacht slecht heeft geslapen of er die middag iets spannends op het progamma staat waar 'ie zenuwachtig voor is. Het testen van intelligentie is bij jongere kinderen ook moeilijker dan bij oudere kinderen en dient altijd slechts als richtlijn te worden genomen. Het rapport van een intelligentieonderzoek is slechts 2 jaar geldig, dit is uiteraard met een reden gedaan. IQ is slechts een getal, daaromheen zijn er veel meer dingen belangrijk!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een IQ is een meting ten opzichte van gemiddelden. 100 is het gemiddelde in je groep, maar die groep kan variëren. En jij kunt variëren, misschien was je als kind relatief voorlijk en scoorde je dus hoger dan gemiddeld.
Probleem met testen van kinderen is dat je nooit een vergelijkbare test zult kunnen doen omdat je je intussen ontwikkelt, je kunt niet jaren later dezelfde test doen.
107 is iets hoger dan gemiddeld, maar IQ zegt eigenlijk vrij weinig.
Sterker: een hoog IQ kan je belemmeren omdat dingen te makkelijk gaan zodat je nooit moeite hoeft te doen. Als je dan een opleiding gaat doen die je makkelijk aan zou kunnen, kan die ineens fors tegenvallen omdat je ineens wel aan de bak moet.

Neem die uitslag van de test maar gewoon ter kennisgeving aan, en over een paar jaar kun je nog eens een test doen (en doe dan niet zo'n online test die weinig zegt, maar probeer de test van Mensa bijvoorbeeld). Dan heb je een beter beeld.
De Mensatest is erg neutraal, in tegenstelling tot sommige tests die vooral erg verbaal zijn. En je verbale IQ kan best afwijken van je ruimtelijk inzicht of je vermogen logisch te redeneren.
Ik ben heel sterk met woorden maar ik haat die 'wat is de volgende in de reeks: 1-3-6-2-17-...' want daar bak ik echt niks van ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voor het berekenen van het IQ wordt je volgroeid beschouwd op je 14'de
Jongere metingen kunnen sterk variëren
Na Uw 14'de zou het gelijk moeten blijven.
Helaas houden de proeven heel weinig rekening met mensen met een andere culturele achtergrond ... die daardoor soms minder hoog scoren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
IQ-testen zijn sowieso momentopnamen, en überhaupt al geen exacte wetenschap. Er zit altijd wat 'bias' (soort vooroordeel) in een test. De eerste test kan grotere nadruk gegeven hebben op ruimtelijk inzicht, de tweede op taalbegrip.

Nog afgezien daarvan geven IQ-testen voor kinderen vooral een beeld van hun intelligentie op dat moment in hun ontwikkeling in vergelijking met leeftijdsgenoten. Misschien liep je op je vijfde voor in je geestelijke ontwikkeling, en is het verschil later weer rechtgetrokken.

Daarom is het afnemen van IQ-testen bij kinderen niet altijd een goed idee. Het kan ouders en leraren het idee geven dat een kind een probleem heeft dat er iet is, of juist dat het hoogbegaafd is, terwijl het dat ook niet echt is, alleen slim voor de leeftijd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
IQ-tests zijn indicatief. Ze kunnen om een boel redenen een vertekend beeld geven, de meeste zijn hierboven al genoemd. Ik ben al geIQd van 130 tot 155. Lig er niet wakker van, die getalletjes betekenen weinig. Ik heb zojuist je vraag en eerdere antwoorden eens goed bekeken, wat mij betreft mag je het op ‘reuze pienter’ houden, hoor.

Je hebt er bovendien een +je aan overgehouden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een IQ test is een moment opname. Een test is ook op de leeftijd aangepast, waardoor je hoogstwaarschijnlijk een andere test hebt gehad toen je 7 jaar was dan nu. Op jonge leeftijd kan het erg uitmaken of je al bepaalde vaardigheden wel of niet hebt, zoals de basisprincipes van lezen, schrijven en rekenen. Als jij op je 7de misschien al een voorsprong had in bepaalde vaardigheden heb je de test heel goed gemaakt als de test echt geschikt was voor een 7 jarige.
Maar je kan ook mogelijk bij deze test meer zenuwen hebben gehad, misschien is de test niet helemaal afgestemd op een 13 jarige.
Door de jaren heen kunnen er zeker verschillen zijn (omlaag door onderstimulatie of omhoog door juiste stimulatie), maar volgens mij niet zulke grote verschillen.
Ik zou als ik jou was, gewoon zo slim blijven als je al bent ;) en dan over een paar jaar weer zo'n test doen. Of helemaal niet meer zo'n test doen als je verder een 'last' hebt van je intelligentie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je als peuter je hebt laten testen kan het zijn dat je toen een voorsprong had op sommige dingen, dat kan betekenen dat je toen voor je leeftijd hoogbegaafd was, maar dat je nu die voorsprong kwijt bent. Dan is het niet zo dat je nu niet je best doet, je leert alleen nieuwe dingen, als peuter wist je alle dingen die gevraagd in de test al dus vonden ze je hoogbegaafd.
Zo'n test is maar een moment opname en het kan ook goed zijn dat als je over 3 jaar die test doet en ondertussen ontzettend veel leert je dan een soort Einstein bent.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn ook verschillende soorten IQ tests.
Dus het maakt niet alleen uit welk moment je getest bent (moe of niet) maar ook welke test gebruikt is.
Maar hoogbegaafdheid heeft niet alleen met IQ te maken, ook creatief denken, taakgerichtheid en doorzettingsvermogen zijn belangrijk om de intellectuele capaciteiten tot hun recht te laten komen.
Het voornaamste is echter: kom je tot je recht, heb je plezier in wat je doet, wordt je niet gillend gek van verveling op school, krijg je de kans om te leren wat je echt wilt leren en zo diepgaand als je wilt.
Als die dingen in orde zijn, doet het gemeten getal er niet meer toe.
En als ze niet in orde zijn, doet het getal er eigenlijk ook niet veel toe, want dan moet je daar eigenlijk iets aan doen.