Puntenrijbewijs

Stel je hebt al jaren een motrrijbewijs en daarna ga je je autorijbewijs halen maar dat is een puntenrijbewijs.
Gelden eventuele punten dan ook voor je motorrrijbewijs ook al bestond het punten rijbewijs niet toen je hem haalde?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

Ik neem aan van wel. Als je je rijbewijs moet inleveren bij het verliezen van vijf punten, dan moet je je hele rijbewijs inleveren. Er wordt dan geen onderscheid gemaakt tussen motor- of autorijbewijs, je bent het papiertje gewoon geheel kwijt.

Toegevoegd na 18 uur:
Oke, even iets verder nagekeken:
Als jij al jaren een motorrijbewijs hebt, dan geld je niet meer als beginnend bestuurder.
Op de site van het OM vond ik volgende tekst:
"Geldt het beginnersrijbewijs voor alle rijbewijzen?
Ja, dat geldt voor alle rijbewijzen. De maatregel beginnende bestuurders geldt voor iedereen die op of na 30 maart 2002 voor het eerst een rijbewijs heeft gehaald, het maakt niet uit voor welke categorie. Voor wie meerdere rijbewijzen heeft (bijvoorbeeld voor de auto en voor de motor) geldt de datum van afgifte van het eerste rijbewijs. Ook voor weggebruikers die hun buitenlandse rijbewijs naar een Nederlands rijbewijs hebben laten omzetten, geldt de afgiftedatum van het eerste (=buitenlandse) rijbewijs."

http://www.om.nl/onderwerpen/verkeer/veelgestelde_vragen/beginnersrijbewijs/

Als het puntenrijbewijs nog niet bestond toen je je motorrijbewijs haalde, houdt dit in dat je je motorrijbewijs voor 30 maart 2002 gehaald hebt. Mocht je dan dit jaar pas je autorijbewijs halen, dan krijg je geen puntenrijbewijs, omdat je geen beginnend bestuurder meer bent. Maar mocht je met je net behaalde autorijbewijs betrapt worden met bijvoorbeeld een snelheidsovertreding van meer dan 50 km/u, dan ben je je rijbewijs wel even kwijt en dan niet alleen het autorijbewijs, maar het hele papiertje, je mag op dat moment ook geen motor meer rijden. Idem voor als je de overtreding op de motor pleegt, dan ben je je autorijbewijs automatisch ook kwijt. (maar doorgaans, als het je eerste grote overtreding is, ben je hem slechts voor korte tijd kwijt).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja maar hij krijgt korting, maar C4th heb je ook een artikel want aannemen is leuk maar daar kom ik niet verder mee.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Precies wat ik wilde weten, mijn dank.

Andere antwoorden (2)

Je moet toch eerst je autorijbewijs halen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je al jarenlang motorrijbewijs hebt ben je geen beginnend bestuurder meer dus geld puntenrijbewijs niet voor jou