Hoe moet ik weten wat legaal is om te importeren?

Ik heb geen idee waar ik dit kan vinden. Ik heb al meerdere malen dingen besteld vanuit China, vaak zonder problemen. Ik heb laatst koptelefoons besteld, maar die zijn vernietigd. Wat mag ik wel en wat mag ik niet importeren?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (1)

Je mag alles importeren behalve "namaakartikelen". Als je importeert moet je boven een bepaald bedrag(dacht alles boven de 25 euro) wel alles aangeven (of aan laten geven door de verzender) bij de douane zodat netjes de importheffing/belasting berekend wordt. Sommige aanbieders geven al de mogelijkheid om de heffing voor jouw te betalen, met extra kosten.

Als iets vernietigd wordt zal dat zijn omdat het een namaakartikel was, of omdat je de heffing/belasting+boete niet wilde betalen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Alles behalve namaakartikelen en andere spullen die illegaal zijn. Bij koptelefoons geldt dat niet natuurlijk, maar wellicht wel bij laserpointers, apparatuur met radioverzending etc. of vuurwapens en vuurwerk.

Toegevoegd na 1 uur:
Als je met het vliegtuig wat meeneemt is er nog weer wat anders aan de hand:

http://925.nl/archief/2013/01/02/importeren-van-namaak-het-mag

Invoeren van 3 namaakartikelen gaat over zelf meenemen, niet over bestellen op een webshop.

Met dank aan StratoStyx
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je mag als particulier wel namaakspullen importeren (max 3 stuk)
Zie website voor invoeren op site douane nederland
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Alles buiten de EU mag tot sowieso 430 vrij invoeren zonder invoerrechten te hoeven betalen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
150 euro(invoer) / 22 euro(BTW) staat hier:
http://www.invoercalculator.nl/
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
http://925.nl/archief/2013/01/02/importeren-van-namaak-het-mag Invoeren van 3 namaakartikelen gaat over zelf meenemen, niet over bestellen op een webshop. Maar wel een goede toevoeging.