Het klinkt allebei goed als je het in een zin gebruikt maar wanneer is het nu

jij of je / we of wij/ kan of kunt/ zult of zal ik verwar ze altijd wie kan me het uitleggen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

je/jij

Je en jij kunnen als onderwerpsvorm meestal door elkaar heen gebruikt worden. Jij gebruiken we als er extra nadruk op ligt: 'Kom jij dat pakje brengen of doet hij dat?' We gebruiken je ook als onbeklemtoonde vorm van jou of jouw: 'Ik heb je gisteren nog in Haarlem gezien', 'Is dat je broertje?' Daarnaast kan je ook gebruikt worden in de betekenis men: 'Je leeft niet om te werken.'

bron
http://www.onzetaal.nl/ot/index.php

we/wij

Veel mensen denken dat in brieven alleen wij gebruikt mag worden, maar dat is niet juist. Als het onderwerp van de zin geen nadruk krijgt, is het zeer onnatuurlijk om wij te gebruiken: 'Wij hebben uw brief ontvangen' klinkt veel minder natuurlijk dan 'We hebben uw brief ontvangen.' Het ligt het meest voor de hand om in uw brieven wij en we af te wisselen: gebruik wij als u het onderwerp wij wilt benadrukken ('Wij zijn verantwoordelijk voor de juiste afhandeling van klachten') en we als u niet zo veel nadruk legt op het woord ('Zoals we hebben afgesproken').

bron
http://www.onzetaal.nl/ot/index.php

kan/kunt

Beide vormen zijn mogelijk. Je/jij kunt, je/jij wilt en je/jij zult zijn de gewone vormen. Je/jij kan, je/jij wil en je/jij zal zijn informeler.

Heeft je de betekenis van men, dan zijn beide types van persoonsvormen gelijkwaardig, bijvoorbeeld in:

(i) Je kunt je toch niet voorstellen dat nog zoveel mensen van honger omkomen.

(ii) Je kan je toch niet voorstellen dat nog zoveel mensen van honger omkomen.

bron
http://taaladvies.net/taal/advies/vraag/442/
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Het is JIJ komt en JIJ gaat, maar we komen en wij komen kan dus allebeide!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
jij pers vnw 2e pers ev; vgl je Oftewel, "je" kan ook als persoonlijk voornaamwoord. Dus net zo synoniemaal als "wij" en "we".