Hoe zijn dubbele achternamen ontstaan?

Denk aan:
van Erven Dorens
Bruins Slot
van Haersma Buma
de Hoop Scheffer

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.4K

Het beste antwoord

Aanvankelijk ontstonden deze namen door toevoeging van de naam van huizen, landgoederen of heerlijkheden aan de eigen achternaam nadat de betreffende families deze bezittingen hadden verworven, zoals bij Ruigrok van der Werve, Van Zuijlen van Nijevelt en Pompe van Meerdervoort.

Later zijn het veelal combinaties van de familienamen van de beide ouders van degenen die deze dubbele namen hebben gecreëerd en vanaf de 19de eeuw daarvoor bij Koninklijk Besluit toestemming hebben gekregen, zoals Van Ingen Schenau en Van den Berg Jeths. Toestemming werd verleend als de familie(naam) van de moeder zou uitsterven. In het geval van de naam Tjeenk Willink werd vernoemd naar een oud-oom zonder kinderen.....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

In het geval van mijn kinderen is hun dubbele achternaam alsvolgt ontstaan:
geboren in Mexio uit een Mexicaanse pappa en een Nederlandse mamma, kregen ze - volgens de Mexicaanse wet - zowel vaders als moeders eerste achternaam als hun volledige naam. En zo staat hun achternaam ook vermeld in hun Nederlandse paspoort.

Voorbeeld:
pappa: Pablo Morales Perez
mamma: Sandra Molenkamp
dus hun kind: Pietje Morales Molenkamp