Mag je bij mensen met een nee-nee sticker een aankondiging van een collecte in de brievenbus gooien?

Ik heb een collecte georganiseerd. Nu doen we flyers van te voren in de bussen zodat mensen zien dat we komen, wat de ziekte inhoudt en waar het geld voor gebruikt gaat worden. Een nee/nee sticker is voor ongeadresseerd reclamedrukwerk en dit is geen reclame maar een informerende aankondiging. Dus officieel mag het volgens mij in de bussen. En het is niet kwaad bedoeld maar het is een nieuwe stichting en een zeldzame ziekte, vandaar de uitleg.

Wat vinden jullie? Ik vind op het net geen gedragsregels hiervoor. Ik hoor het graag, ook van mensen met zo'n nee/nee sticker! Bedankt!

Toegevoegd na 31 minuten:
Wat ik deze week vaak heb gehoord als ik om collectanten vroeg (het is in Heerhugowaard, dus als je kan, geef je dan nog op, ik kan jullie hulp heel goed gebruiken!!) dat mensen zeiden: "ik vind dat de overheid geld hoort te geven voor onderzoek, want ik betaal er genoeg belasting voor. Als iedereen maar gaat collecteren, wordt de overheid nooit gestimuleerd om zelf te geven". Wat moet ik daar nou op zeggen??

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.6K

Antwoorden (10)

De Nee/Nee sticker heeft geen rechtsgeldigheid. Als iemand met zo'n sticker ongeadresseerd reclamedrukwerk en lokale weekbladen krijgt kan hij/zij een klacht indienen en die moet officieel onderzocht worden.

In dit geval is niet eens sprake van reclame, noch van een wekelijks huis aan huis blad, dus zou het sowieso mogen.

Als ik een nee/nee sticker zou hebben, dan zou ik dit ook niet als ongewenst drukwerk zien.

Toegevoegd na 4 minuten:
NB. Volgens mij zeg ik het iets verkeerd voor wat betreft de rechtsgeldigheid. De stickers zijn wel rechtsgeldig; in de zin dat er onderzoek moet worden gedaan als wél ongewenst reclame wordt aangeboden en je dus kunt klagen. Maar ik denk dat jouw mailing geen vorm van reclame is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vind een flyer voor een goed doel geen commerciële reclame, maar een middel om aandacht te vragen voor de ziekte en de problematiek die daarmee gepaard gaat.

Als je zo'n nee/nee-sticker op je deur hebt, wil je geen ongewenste spam van allerlei bedrijven en winkels die puur en alleen op winst uit zijn. Sommige mensen zullen het werven voor goede doelen ook als spam beschouwen, maar er is vast een aantal mensen met zo'n nee-sticker die begrijpen dat het jullie niet om winst te doen is maar om hulp voor zieke mensen. Dus ik zou het erop wagen. Er is altijd wel iemand die zich aangesproken voelt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik weet niet of dat wettelijk geregeld is, maar ik zou het niet doen. Die mensen met nee nee sticker zijn vaak ook mensen die een "bel niet aan sticker" op hun deur zouden plakken. Ik heb zelf een nee nee sticker en ik heb er een hekel aan als er mensen aan de deur komen voor geld. Meestal geef ik dan wel iets, maar niet van harte.

Toegevoegd na 34 seconden:
Wel een goeie vraag natuurlijk!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb wel een Nee/nee sticker en voor mij houd het in dat ik helemaal niks wil ontvangen, dus ook niet jou flyer, sorry. Houd overigens niet in dat ik niet aan je collecte zou geven, dat zou ik dan weer wel doen.
Ik zou het trouwens wel gewoon doen hoor, jou flyers in de bus stoppen, als het voor een goed doel is mag je best een beetje eigenwijs zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heel simpel, jij belt aan, ik doe open, jij verteld wat je komt doen en ik geef geld ;-) Mijn Nee/nee sticker zegt toch niet dat je niet aan mag bellen? Weet je, ik zou het ook helemaal niet erg vinden als ik je flyer wel op de mat zou vinden, maar waarschijnlijk zou hij ongelezen op de stapel verdwijnen bij de rest van de papieren van mensen die mijn sticker negeren.
Dus bel gewoon aan en dan komt het helemaal goed!
Je mag me overigens ook het rekeningnummer per PM sturen en dan maak ik wel wat over :-)
Om wat voor ziekte gaat het trouwens?
Vind het trouwens wel goed van je dat je je hier voor inspant en dat je deze vraag stelt ipv botweg je flyer in mijn bus te doen.
Goede en zorgvuldige vraag. Ik moet hier wel op antwoorden, aangezien ik een nee-nee-sticker heb.

Reclame is alles wat er op gericht is om verkoop te bevorderen of aanhangers te werven. Een stichting wil in principe niets verkopen, maar wel aanhangers werven toch?

Persoonlijk vind ik het niet erg als er een stichting-flyer in de bus komt. Ook omdat het nee-nee al vaak genoeg wordt genegeerd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gezien jou inzet, namelijk het helpen zonder er (naar ik ff aanneem)geld aan te verdienen is een nobel iets. Ook mensen met een nee nee sticker hebben een hart en zullen je het niet verwijten. Mogelijk zelfs wanneer je dit op de flyer vermeld zal met dit over het algemeen weten te waarderen (ik wel!)
Het ondernemen van dergelijke dingen is meestal idealisme en dat levert nog wel eens een koude douche op maar dit wetende kun je je er ook tegen wapenen en het je allemaal niet zo aantrekken. Ik denk dan altijd Jammer dat iemand zo arm is dat hij daar geen begrip voor op kan brengen en laten we eerlijk zijn een scheef woord of een boze blik is heel wat minder zwaar dan meteen groot kruis een berg op moeten lopen en er vervolgens aan worden vastgenageld.
Ik vind het in elk geval geweldig dat je dat doet en en wens je veel sterkte kracht en natuurlijk succes, maar ook en vooral veel lol want dat is de manier om het vol te houden zonder dat het tenkoste van jezelf gaat. Begrijp goed dat mensen het niet allemaal even breed hebben en het voor sommigen heel moeilijk is te moeten weigeren(ze willen heel graag maar kunnen moeilijk) omdat we heel veel van die goede doelen hebben. Jou kruis is dan begrip en doorzettingsvermogen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt bij via je postbode of het gemeentehuis een ''geen colportage-sticker'' verkrijgen. Daarnaast zijn er ook stickers met de text: ''wij doneren niet ad deur'' en soortgelijke. Wanneer je collecte loopt, ben je geen colporteur, dus zou ik het enkel bij de laatste laten. Betreft collecteren: Hoe groter je lach, hoe groter het bedrag;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je bij mij (nee/neesticker op de brievenbus) zo'n flyer in de bus duwt, kun je een telefoontje van me verwachten waarin ik je vriendelijk doch dringend vertel dat ik die sticker niet voor niets heb. Of - als er geen telefoonnummer te vinden is - je collectant kan deze preek voor de kiezen krijgen.

Je kunt wel vínden dat dit geen reclame is, maar dat is het wel. Het is niet pas reclame zodra er een BV met winstoogmerk achter zit. Zie in de bron de Code Verspreiding Ongeadresseerd Reclamedrukwerk; er staat niets over een commercieel doel, wel een veel bredere definitie waar zelfs de 'aanprijzing van denkbeelden' onder valt.

En als extra tip: het is waarschijnlijk een slecht idee om mensen bij wie je nog langs wilt gaan om te collecteren, te irriteren door ongewenste flyers in hun brievenbus te duwen. Je kunt dan beter gaan staan flyeren in het winkelcentrum en posters opplakken om de buurt te informeren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb ook een nee/nee-sticker en ik erger me dood aan mensen die toch flyers etc in de bus stoppen. Ik heb geen behoefte aan al dat papier. Dat is gewoon hartstikke slecht voor het milieu, ik moet de hele tijd naar de papierbak lopen met al die rommel en als ik iets nodig heb of wil weten, zoek ik het wel op op internet.
Aan collectanten geef ik meestal wel wat, maar mijn geefbereidheid wordt wel stukken kleiner als er eerst een flyer in de bus gegooid wordt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou gewoon die flyers in de brievenbussen stoppen want het is informatie omtrent een collecte en anders moet je later aan de deur alles weer uitleggen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik lees in jouw 'want' niets over de nee/neesticker. Ik plak dat ding toch niet voor de kat z'n viool op mijn brievenbus?